یک خودروی جدید که به تازگی قدم به بازاهای خودروی کشورما گذاشته است اتومبیلی از کمپانی «رنو» خودروی «رنو تلیسمان» می باشد .
خودروی «رنو تلیسمان» خیلی مقتدرانه آماده رقابت کردن با خودروهای دیگر در رده خودش شده است به همین منظور در این مقاله مقایسه ای بین این خودرو و «هیوندا سوناتا LFF» صورت گرفته است .
بررسی خودروی «رنو تلیسمان» یا همان «تالیسمان» :
با مشاهده خودروی «رنو تلیسمان» به اصالت و پرستیژ و ماندگاری این خودرو پی می بریم . در واقع جدیدترین محصول کمپانی «رنو» در حال حاضر خودروی «رنو تلیسمان» می باشد .
«رنو تلیسمان» طراحی اش در اوج خلاقیت ، ظرافت و هماهنگی است .
همین موضوع باعث شده است تا مانند الماس در هر مکانی که قرار میگیرد با درخشش خود چشم های زیادی زا به سمت خود برگرداند .
این سطح از کیفیت و هماهنگی در طراحی رنو تالیسمان داخل کابین هم حفظ شده است . رنو تلیسمان طراحی داخلی اش فوق العاده زیباست ، رنو از بهترین متریال ممکن داخل تالیسمان استفاده کرده است ، سطح کیفیت ساخت و مونتاژ بسیار بالا میباشد و از نظر ابعاد هم جزء جادار ترین خودرو های کلاس خود میباشد .
در رنو تلیسمان فراتز از آنچه را که تصور کنید میتوانید بیابید . مهندسین رنو در تلیسمان یک سری از امکانات مانند نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD) ، سامانه کمکی پارک خودکار و ترمز اضطراری فعال به کار برده اند که برای اولیت بار است در این کلاس و رنج قیمتی استفاده شده است .
این خوبی های بیش از حد رنو تلیسمان در بخش فنی هم ادامه دارد . به نوعی تلیسمان را میتوان پر بازده ترین و کم استهلاک ترین خودروی کلاس خود بر شمرد . در سینه رنو تالیسمان یک پیشرانه ۴ سیلندر وجود دارد که ۱۶۱۸ سی سی حجمش است و توسط سیستم توربو شارژر تغذیه میگردد .
پیشرانه رنو تلیسمان قابلیت تولید ۲۰۰ اسب خبار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه را دارا میباشد . رنو تالیسمان پر توان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۷٫۷ ثانیه زمان نیاز دارد و در سیکل ترکیبی هم تنها ۶٫۲ لیتر بنزین مصرف مینماید .
علاوه بر این پیشرانه پیشرفته گیربکس رنو تالیسمان هم فوق العاده عالی است و کاملا با موتور خودرو هماهنگ میباشد . این گیربکس به اختصار EDC نامیده میشود که ۷ سرعته است و از نوع دبل کلاچ میباشد . هم چنین شما در رنو تلیسمان امکان تعویض دنده از پشت فرمان را دارا میباشد . تعویض دنده هایی دقیق ، نرم ، سریع و بدون تاخیر از ویژگی های رنو تالیسمان میباشد .
رنو تلیسمان در بخش سواری برای شما تجربه متفاوت و لذت بخش را رقم میزند که بسیار دل نشین میباشد . نرمی و هندلینگ تالیمان عالی است ، فرمان پذیری اش دقیق میباشد و فرمان اطلاعات خوبی از سطح جاده را به دستان راننده منتقل میکند و از همه مهم تر ترمز های مطمئن و پر توانی است که به شما رضایت خاطر در رانندگی با هر سرعتی را میبخشد .
رنو تلیسمان که جدید ترین محصول رنو میباشد با ورود خود به بازار توانست در ذهن مردم کمپانی رنو را به دو بخش قبل و بعد این کمپانی تقسیم کند . رنو تابیسمان در کلاس خودش و با توجه به قیمت مناسبش در کلاس خود تعریف جدیدی از واژه کیفیت را به ثبت رسانده است . رقبای مستقیم رنو تلیسمان کیا اپتیما JF و هیوندای سوناتا LFF هستند که در میدان رقابت تلیسمان مقتدرانه هر دو خودرو را شکست داده است .
هیوندای سوناتا LF
این نسل سوناتا از نظر طراحی پخته ترین و به نوعی لوکس ترین سوناتای ساخته شده به حساب میاید .هیوندای ، سوناتا LFF را بر اساس زبان طراحی جدیدش پیکر بندی کرده است و از این رو با جنسیس شباهت بسیاری دارد . سوناتا LF بر خلاف سوناتا YFF که جوان پسند تر بود هم اکنون به شکلی شده است که رنج های سنی متفاوتی را جذب خود مینماید .
المان های طراحی بدنه تا حدودی در داخل کابین هم رعایت شده است و به نوعی میتوان آن را لوکس حساب کرد . ارگونومی کابین سوناتا LF مطلوب است اما در بحث متریال با اینکه بهبود یافته است هنوز هم ضعف هایی دارد و کمی توی ذوق میزند . فضاسازی و ابعاد سوناتا LF منطقی و حساب شده میباشد و در بحث امکانات رفاهی و ایمنی هم با اینکه در سطحی پایین تر از رنو تلیسمان قرار میگیرد اما مناسب ، کامل و قابل قبول است .
قلب تپنده هیوندای سوناتا LF 4 سیلندر میباشد . ۲۳۵۹ سی سی حجم دارد . این پیشرانه قابلیت تولید ۱۷۸اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور را دارا میباشد و با یک گیربکس ۶۶ سرعته اتوماتیک کوپل شده است . در موتور و گیربکس سوناتا LF یک لختی خاصی دیده میشود . در واقع سوناتا LF اصلا میل به شتاب گیری ندارد . علاوه بر این نسبت به نسل قبل بازدهی اش کاهش پیدا کرده است چون مصرف سوخت بالاتری را نسبت به گذشته به ثبت میرساند .
در بحث سواری و سیستم تعلیق هم مهندسین هیوندای با وجود اصلاحاتی که انجام داده اند هنوز ضعف های زیادی دیده میشود . فرمان پذیری ضعیف ، سواری خشک و کوبنده ، فرمان کم دقت و لاستیک های فاق کوتاه و خشک از بارز ترین نکات سواری هیوندای سوناتا LF میباشد .
در کل سوناتا LF خودرویی است که در کلاس خود خودرویی نسبتا مناسب به شمار میرود و اصلاحات زیادی هم روی آن انجام شده است اما با همه ی این مسائل نقاط ضعف بسیاری دارد که حل نشده است و ارزش خریدش با توجه به این موضوع بسیار پایین آمده است .
منبع : سوناتا هیوندا
- ۹۵/۱۲/۱۹