دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

اگر «سپر» یک خودرو دارای خاصیت جذب انرژی باشد می تواند یک نقش به سزایی در کم شدن آسیب ها و ضربه های وارد شده به عابران پیاده را داشته باشد چرا که زمانی که یک خودرو به یک عابر پیاده برخورد می کند اولین قسمتی از ماشین که به عابر پیاده می خورد همان «سپر» می باشد .

نصب نمودن حسگرهای ضربه ای و کیسه هوای خارجی بر روی پایه های ایجاد شده بر روی «سپر» و همچنین بهره گرفتن از یک «سپر» به همراه پشتبند که به عنوان یک ضربه گیر و تکیه گاه برای قسمت های تحتانی عابران پیاده عمل می کند از جمله روش هایی می باشند که جدیدا برای کم کردن میزان و شدت ضربه های وارده بر قسمت های تحتانی عابران در نظر گرفته شده است .

وظیفه اصلی «سپر» اتومبیل محافظـت از بدنـه خـودرو و عابران پیاده بههنگام وقع تصادف اسـت.

معمـولاً «سـپر» جلوی خودروهای جدید، شامل سه جزء اصـلی اسـت که به ترتیب پیشانی، جاذب و تیر «سپر» نامیده میشوند.

پیشانی بـرای زیبـایی و کـاهش نیـروی دراگ اسـتفاده میشود، اما نمیتواند انرژی ضربهای قابل ملاحظهای را تحمل کند.

بنابراین بهعنـوان یـک جـزء غیرسـاختاری مطرح است. جاذب بـا هـدف اتـلاف انـرژی جنبشـی ناشی از ضربههای کوچک و یا اتلاف بخشی از انـرژی جنبشی در ضربههای بزرگ طراحـی شـده اسـت.

تیـر عرضی سپر سازهای کلیدی است که بـه جـذب انـرژی جنبشـی ناشـی از ضـربههـای بـزرگ کمـک کـرده، و مقاومت خمشی را در ضربههای کوچک تأمین میکند. بنابراین تیر سپر یک جزء ساختاری است. سپر جلو در جـذب بخـش بزرگـی از نیـروی ضـربهای حاصـل از تصادفات شدید موثر بـوده و نقـش اصـلی را برعهـده دارد.

در یک تصادف ضعیف، خمش بهوجود آمـده در تیر و جاذبها در محدوده الاستیک نقش اصـلی را در اتـلاف انـرژی دارد. امـا در برخوردهـای شـدید، اگـر خمش تیر نتواند بر نیروی اعمالی غلبه کند، تیر عرضی سپر میشکند، جاذبها له میشوند و باقیمانده نیـروی ضربهای با خمش شاسی اصلی خودرو در پشـت سـپر جذب میشود.

در حقیقت، در ضربههای کوچک، جاذبهایی که در هر دو سر تیر سپر نصب شدهاند همراه با مقاومـت خمشـی تیر عرضی سپر در پروسه اتلاف انرژی شرکت دارند.

ضربات وارد بر عابران پیاده امروزه شرکتهای بـزرگ خـودروسـاز آزمـایشهـای فراوانی روی انواع خودروها انجام مـیدهنـد. یکـی از موضوعهای مهـم در ایـن زمینـه، برخـورد خـودرو بـا عابران پیاده است.

معمولاً این آزمایشها در سـه گـروه زیر دستهبندی میشوند: الف: در گروه نخست جسمی به شکل ساق پا، بهعنوان مدل جایگزین اندام تحتانی استفاده میشود تا میزان جابهجایی برشی عرضی و زاویه خمش در مفصـل زانو و شتاب استخوان ساق پا، که در اثـر برخـورد با سپر ایجاد میشود، تعیین شود. ب: در گروه دوم جسمی به شکل استخوان ران بهجای قسمت فوقانی پا و لگن ساخته میشود تا گشـتاور و نیروی ناشی از برخورد لبه جلوی کاپوت خودرو به انسان تعیین شود. ج: در گروه سوم از اجسامی به شـکل سـر کودکـان و بزرگسالان برای اندازهگیـری شـتاب سـر در حـین برخورد با قسمت فوقانی کـاپوت خـودرو اسـتفاده میشـود.

منبع : سپر

  • ۹۵/۱۱/۰۳
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی