دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

بررسی دنا ELX

در واقع به روز ترین و آخرین اتومبیل ملی کشورمان خودروی «دنا» می باشد .

در حقیقت باید این گونه بیان داشت که خودروی «دنا» در بهترین حالت ممکن نسخه جدیدی از خودروی «سمند» است و یا اینکه بعضی ها می گویند که «دنا» فیس لیفتی از خودروی «سمند» می باشد .

دلیل اینکه نمی توانیم «دنا» را از «سمند» مجزا مشاهده نماییم این می باشد که این دو خودرو از بعد فنی کاملا با یکدیگر یکی می باشند .

حال سوال این می باشد که چرا«ایران خودرو» در حال عرضه کردن هر دوی این خودروها یعنی «دنا» و «سمند» می باشد؟!

در پاسخ باید گفت که دلیل این می باشد که تفاوت قیمت در این دو خودرو بسیار زیاد است و همین امر سبب گشته تا «ایران خودرو» به عرضه هر دو آن ها بپردازد.

این روش مانند این است که خودروسازی همچون مرسدس بنز به طور هم زمان دو نسل جدید و قدیم S کلاس خود را به فروش برساند، آن هم با اختلاف قیمت معقول تا اگر کسی پول مدل جدید را ندارد به خرید همان نسل قبلی بسنده کند. البته ظاهرا آلمانی ها عقل چنین کاری را ندارند و بهتر است استراتژی های فروش ایران خودرو را الگو برداری کنند.

در مورد دنا و سمند به دلیل یکسان بودن ساختار قوای محرکه می توان گفت که تنها با پرداخت رقمی بیشتر تنها خودرویی با ظاهر جدید و چند آپشن اضافه بدست خواهید آورد که در بحث آپشن می توان آن ها را در بازار آزاد با انواع اقسام کیفیت ها تهیه کرد.

حال تصاویر جدیدی از مدل ارتقاء یافته و جدید دنا با پسوند ELX (دنا ELX) منتشر شده و اخبار بدست آمده از سوی این شرکت خبر از این می دهد که ایران خودرو قصد عرضه دنا ELX را قبل از پایان سال جاری دارد.

تغییرات خارجی و ظاهری دنا ELX نسبت به نسخه اولیه دنا در محدوده فیس لیفت جزئی قرار می گیرد، گرافیک داخلی چراغ های جلو دستخوش تغییر شده و ظاهرا جلوپنجره نیز با الگو برداری از میتسوبیشی EVO حالتی یک تکه و خشن به خود گرفته است .

همچنین بزرگترین تغییر خارجی را می توان خط و خطوط متفاوت در نمای جانبی دانست، قسمتی از بدنه که در مدل اولیه دنا کاملا با سمند مشابهت داشت و به دلیل عدم هماهنگی با نمای جلو و عقب، مورد انتقاد گسترده کارشناسان بود.

در نمای عقب تغییرات چندان چشمگیر نیست و تاکنون مورد خاصی توسط ایران خودرو اعلام نشده است اما امیدوارم با اصلاح طرح چراغ عقب از شدت نور در زمان ترمزگیری کاسته شود، مسئله ای که در ترافیک برای رانندگانی که پشت سر خودروهای دنا قرار می گیرند آزاردهنده و مشکل ساز است.

مشخصات فنی دنا ELX

آنطور که از شواهد امر بر می آید موتور ۱٫۷ لیتری ایران خودرو که با نام EF7 خوانده می شود، برای دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده است که برای اولین بار آن را در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.

مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه خواهد شد و پیش بینی قیمتی آن رقم زیر ۵۰ میلیون تومان را (بدون احتساب سود دلالان و بازار سیاه) نشان می دهد. قدرت موتور دنا توربو به حدود ۱۴۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ می رسد همچنین تولید گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) خواهد بود.

البته این موتور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده است و آنطور که از گزارش ها پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو را پس از مشاهده خرابی های متعدد این موتور کاهش داده است.

با توجه به این موضوع ریسک خرید دنا ELX با موتور توربو همچنان بسیار زیاد است و انتخاب نسخه معمولی و فاقد توربو EF7 نسبت به این مدل معقولانه تر به نظر می رسد.

همچنین شایعاتی مبنی بر عرضه دنا ELX با گیربکس اتوماتیک نیز وجود دارد که هنوز جزییات آن مشخص نیست.

براساس مشخصات فنی و امکانات رفاهی می توان پیش بینی کرد که دنا ELX حداقل بر روی کاغذ توان رقابت با رقبای عمدتا چینی خود را داراست اما در عمل ابهامات زیادی در زمینه کیفیت، قیمت و زمان تحویل این خودرو به مشتریان وجود دارد که می تواند بر موفقیت تئوری دنا ELX سایه بیندازد.

از دیگر تجهیزات دنا ELX می توان به سانروف، لاستیک های ۱۵ اینچی با سایز ۱۹۵ و تغییرات جزیی در بخش مالتی مدیا اشاره کرد.

 منبع : ایران خودرو

  • ۹۵/۱۰/۱۵
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی