در اوایل ورود خودروی «تیبا» به بازارهای خودروی کشورمان برای این خودرو یک شعار تبلیغاتی در نظر گرفته بودند. آن شعار (زیبای ایرانی) بود .
اما بعد از بررسی دقیق این خودرو مشخص گردید که «تیبا» چندان هم به این شعار نزدیک نمی باشد.
در واقع «تیبا» نه زیبا بود و نه کاملا ایرانی!
در خصوص طراحی « تیبا » باید بگوییم که اگر این خودرو را با در نظر گرفتن طراحی خودروهای رقیبی مانند: «ام وی ام 110» و «پراید» بررسی نماییم می توانیم بگوییم که طراحی قابل قبولی دارد.
و در نمونهی هاچبک حتی جذابیتهایی هم دارد (هرچند مدل هاچبک از نظر قیمتی از رنج خودروهای زیر 25 میلیون خارج میشود) اما در کل سخت است که بخواهیم یکی از ویژگیهای بارزتیبا را زیباییاش بدانیم! منظور از بیان 100درصد ایرانی نبودن این اتومبیل هم نادیده گرفتن زحمات مهندسین هموطن در پروژهیتیبا نبوده و هدف صرفاً یادآوری این واقعیت است که قطعات و همکاری نسبتاً زیادی از کشورهای صاحب دانش خودرو و سایر اتومبیلها در تیبا به کار رفته که صد البته در صورت استفادهی مناسب از این قبیل موقعیتها میتوان در جهت ارتقاء سطح کیفی خودرو و دانش فنی مهندسین کشور بهره جست.
چرا تیبا را بررسی کردیم؟
یکی از این گزینههای محدود که با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان قابل خریداریست، تیبا نام دارد. خودرویی که توسط یکی از دو غول تولید و مونتاژ خودرو ایران یعنیسایپا چند سالی است قدم به خیابانهای کشورمان گذاشته و احتمالاً همه هموطنان از دور یا نزدیک با این سدان کوچک شهری ملاقاتی داشتهاند. اتومبیلی که در ابتدا با انتقادات نسبتاً زیادی روبرو شد اما در بازار تشنهی تنوع خودروهای ارزان قیمت، خیلی زود جایگاهش را در میان مردم پیدا کرده و با قیمت نسبتاً مناسب توانسته به موفقیت خوبی در فروش دست پیدا کند.
- ۹۵/۱۰/۱۴