دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

نخستین اتومبیل ملی کشورما خودروی «سمند» می باشد .

در واقع خودروی «سمند»از سال 1381 بود که روانه بازارهایمان گشت .

خودروی «سمند» در همان زمانی که عرضه شد هم در مبحث طراحی اش و هم در مبحث فنی اش یک خودروی قدیمی به شمار می آمد اما این قدیمی بودنش به حدواندازه ای نبود که سبب گردد که این خودرو نتواند در بازار خودرو حرفی برای گفتن نداشته باشد .

اتومبیل «سمند» با خودروهایی نظیر:« آوانته» (هیوندای النترا) و« کیا سفیا» و«اسپکترا» مدل 20022 رقابت می کرد .

اما بر خلاف خودروهای دیگر که تقریبا هر ۲ یا ۳ سال یک بار تغییرچهره کاملی دارند، گذشت زمان هیچ تاثیرچشمگیر و شگرفی بر «سمند» نگذاشت و این محصول «ایران خودرو» مانند قالی ایرانی در گذر زمان بکر و دست نخورده بافی ماند و دست نخورده ماندن در دنیا خودرو چیزی جز سقوط بازار فروش با توجه به بازاری کاملا انحصاری که در ایران در اختیار دو خودرو ساز بزرگ داخلی قرار دارد چندان نکته قابل توجهی برای ایران خودرو نبود اما حضور روز افزون خودروهای به روز با چهره هایی که در هر  سال جذاب تر می شدند و نیز فعالیت این خودرو ساز در بازارهای بین المللی ایرانخودرو را بر این داشت تا چهره ای جدیدی از سمند طراحی کرده و روانه بازار کند. همانطور که در تاریخچه سمند ذکر شده است، خودروی سمند دارای چهره ای دوگانه است که قسمت جلو آن برگرفته از طراحی های آلمانی و قسمت عقب آن مربوط مربوط به جنوب شرق آسیا است. در اولین ارتقا چهره که برای سمند اتفاق افتاد، سعی طراحان ایران خودرو آن بود که تمامی فاکتورها به سمت طراحی های آلمانی و خودرو  های قدیمی تر بنز، بی ام و و فولکس واگن برود که حاصل چیزی نبود جزسمند سورن.

سمند به معنای اسب سفید یکی از اتومبیل‌های ساخت ایران خودرو است. این اتومبیل در سال ۱۳۸۱۱ توسط گروه صنعتی ایران خودرو و با همکاری آلمان و انگلستان ساخته شد. این خودرو به کشورهای روسیه، چین، ترکیه، آذربایجان و چند کشور عربی و مناطقی در آفریقا و آمریکای مرکزی شامل بولیوی و ونزوئلا و عراق صادر شده است.

سمند هم اکنون در مدلهای سمند معمولی، سمند EL، سمند SE، سمند ال‌ایکس با ۳ موتور EF7 بنزینی یا پایه گاز سوز و TU5 اتوماتیک یا دنده‌ای و XU7JPL3، سمند سورن، سورن ELX، سمند سریر با موتور XU7JPL44 و سمند سفارشی LXX موجود است. همچنین مدل‌های دیگری برای خانواده سمند طراحی شده‌اند ولی در حد یک طرح باقی‌ماندند. همچنین مدلی ارتقاء یافته با اسم دنا در سال ۱۳۹۳۳ به فروش گذاشته شده است.

طراحی موتور، بدنه و شاسی این خودرو توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شده و قالبهای اصلی آن ژاپنی می‌باشدو جیگ و فیکسچرهای آن وهمچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کره‌ای ووشین می‌باشد.

سمند که خودروی ملی نیز نامیده می‌شود بر اساس پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته  شده‌است. طراحی بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو است که البته موتور ۱۷۰۰cccc دوگانه سوز نیز برای آن توسط ایران خودرو با همکاری آلمان با نام EF7 ساخته شده‌است. قالب‌های اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالب‌سازان آتر) ساخت شرکت میازو ژاپن می‌باشد. این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد. همچنین این خودرو با نام سنتا اورو (به معنی اسب تندرو) در کشور ونزوئلا به فروش می‌رسد…

منبع : سمند

  • ۹۵/۱۰/۰۵
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی