دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

یک منطقه ای در مریخ وجود دارد که خودروی پژو اکسیا کانسپت نامش را از آن برگرفته است و الحق که باید گفت اتومبیلی است شگفت!

بدنه خودروی پژو اکسیا از ترکیب کولار و فیبر کربن تولید شده است که دارای وزنی بسیار سبک هم می باشد

پژو اکسیا را بر روی یک شاسی لانه زنبوری آلومینیومی ساخته اند .

مهندسان برای این خودرو برای هر دو محور جلو و عقبش از دیفرانسیل لغزش محدود بهره گرفته اند . شاسی پژو اکسیا دارای وزنی معادل ۸۲ کیلوگرم می باشد

در اواخر دهه ۸۰ میلادی این خودرو یک خودروی خارق العاده به حساب می آمد که برای مسابقات و راندن در جاده های عادی تولید شده بود .

البته پژو در اعلام مشخصات اکسیا محافظه‌کارانه عمل کرده و حداکثر سرعت آن‌را ۳۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان نمود اما درواقع حداکثر سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بود که رانندهٔ آزمایشی میشلن «Jean Philippe Vittecocq» در مسیر آزمون توانست بدان دست پیدا کند. شتاب صفرتاصد کانسپت اکسیا نیز کمتر از ۵ ثانیه بود که حتی برای امروز هم عدد قابل‌توجهی است و نشان می‌دهد این خودرو چقدر جلوتر از زمان خود بوده است.

اما مشخصات قابل‌توجه پژو اکسیا به همین‌جا ختم نمی‌شود. این کانسپت دارای طراحی متعلق به آینده و یک فضای داخلی بسیار مدرن برای آن دوران بود. در کابین خودرو امکان ارائهٔ تهویهٔ مداوم حتی در صورت خاموش بودن پیشرانه وجود داشت که این امر به لطف انرژی ذخیره‌شده در ۱۸ سلول خورشیدی نصب شده در قسمت پایینی شیشهٔ جلو فراهم شده بود.

صندلی‌های قابل تنظیم برقی و سیستم پخش CD هم از دیگر تجهیزات قابل‌توجه اکسیا بود که در کمتری خودرویی در آن سال‌ها یافت می‌شد.

قلب تپندهٔ کانسپت اکسیا نیز در نوع خود بسیار جالب‌توجه بود. یک پیشرانهٔ کم‌حجم ۲٫۸ لیتری V6 که به‌طور مشترک توسط پژو، رنو  و ولوو توسعه داده‌شده بود و در محصولات این سه خودروساز مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما پژو این موتور را به دو توربوشارژر مجهز کرده بود که در دههٔ ۸۰ میلادی کاری غیرمعمول محسوب می‌شد. بدین ترتیب این موتور ۲٫۸ لیتری، قدرت و گشتاور خارق‌العادهٔ ۶۷۰ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر تولید می‌کرد.

این موتور در میانهٔ خودرو نصب شده بود و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل‌های لغزش محدود به هر چهارچرخ انتقال می‌داد درحالی‌که هر چهارچرخ آن نیز قابلیت فرمان پذیری داشتند.

این مشخصات و ویژگی‌ها برای دههٔ ۸۰ در یک‌ کلام خارق‌العاده‌اند که آن‌را به قدرتمندترین خودروی تاریخ پژو تبدیل می‌کند و حتی امروزه هم می‌توان آن‌را یکی از سریع‌ترین خودروهای دههٔ اخیر دانست.

پژو اکسیا با توجه به قدرت و گشتاورش عملکرد بهتری نسبت به سوپراسپرت‌هایی مانند فراری انزو، لامبورگینی مورسیه‌لاگو، مرسدس بنز SLR مک‌لارن و پورشه کاررا GT دارد. نکتهٔ جالبی که در کانسپت اکسیا به چشم می‌خورد چراغ‌های عقب و جلوی آن است که شباهت بسیار زیادی به چراغ‌های ۴۰۵ خودمان دارد!

 منبع : پژو

  • ۹۵/۰۹/۲۳
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی