دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

بررسی پژو ۴۰۵

در کشور فرانسه در سال ۱۹۸۴ بود که شرکت پژو خودروی پژو ۴۰۵ را برای نخستین بار به مرحله تولید رساند .

پس از آنکه پژو ۴۰۵ تولید گشت ۴ سال از نخستین تولیدش گذشته بود که موفق شد عنوان بهترین خودروی سال اروپا را به خود اختصاص دهد .

در کشور ما هم به دلیل اینکه سال ها بود که پیکان تولید می شد و همه از این خودرو که بسیار هم قدیمی شده بود به ستوه آمده بودند خودروسازان داخلی تصمیم گرفتند یک سرمایه گذاری بر سر خودروی جدید پژو ۴۰۵ انجام دهند .

در این راستا در سال ۱۳۶۹ بود که خط تولید خودروی پژو ۴۰۵ به دست رئیس جمهور وقت کلید خورد .

از سال ۱۳۷۳ شرکت ساپکو، ساخت داخلی قطعات ۴۰۵ را شروع کرد و موفق شد تا سال ۱۳۷۷ بیش از نیمی از قطعات این خودرو را تولید کند و به این ترتیب، نیاز به واردات این قطعات با قیمت بیشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد.

پژو ۴۰۵ که علاوه بر فرانسه، در انگلستان هم تولید می شود، یکی از بهترین خودروهای مونتاژشده در ایران است و شرکت ایران‌‌خودرو تمام تلاشش را کرده تا این خودرو را به عنوان بهترین اتومبیل تولیدی در خاورمیانه معرفی کند. ۴۰۵، زمانی جزو زیباترین خودروهای موجود در بازار ایران، از نظر طراحی بدنه، محسوب می شد و طرفداران بسیاری هم داشت و البته دارد. اتاق جادار و بزرگ این خودرو، یکی از دلایل محبوبیت آن است. ۴۰۵، در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی (با ضریب ۳۱ درصد) دارد که این هم یکی دیگر از مزایای آن به شمار میرود. ۲ محور عقب و جلو ۲۶۶۹ میلی متر از هم فاصله دارند و اکسل آن ۴۰۵، مجهز به بازوهای عرضی و فنرهای مارپیچ است که این فنرهای مارپیچ، خودشان به فنر لول و فنر ضدچرخش به کمک فنرهای دو جهته مجهز است. بد نیست بدانید که سیستم تعلیق در هر یک از ۴ چرخ ۴۰۵، به صورت جداگانه عمل می کنند که این ویژگی باعث چسبندگی بهتر ماشین در جاده و مخصوصا پیچ ها می شود و در نتیجه، سرنشینان آرامش بیشتری را هنگام سفر تجربه می کنند.

سیستم فرمان پژو ۴۰۵، دنده شانه‌ای است؛ یعنی راننده می تواند برحسب قد خودش آن را بالا و پایین ببرد و تنظیم کند. پژو ۴۰۵ ایرانی، ۲ گاردان و دیفرانسیل جلو است و این یعنی آنکه وزن ۱۰۲۰ کیلوگرمی آن به صورت نامتوازن در جلو و عقبش تقسیم می شود؛ ۶۰۵ کیلوگرم (۳/۵۹ درصد) در جلو و ۴۱۵ کیلوگرم (۷/۴۰ درصد) در عقب! ناگفته نماند که این مدل ایرانی از پژو می تواند ۱۷۷ کیلومتر در ساعت، سرعت داشته باشد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در زمان ۱۲ ثانیه طی کند. تولیدکنندگان می گویند باید هنگام تحویل ۴۰۵، ۲ عدد سوییچ با ریموت و دربازکن صندوق عقب را هم تحویل گرفت.
کمربند ایمنی این خودرو هم قابل‌تنظیم است و اگر قد کوتاهی داشته باشید، با کمربند آن مشکلی نخواهید داشت. سیستم ترمز ۴۰۵، به صورت دیسکی پره دار در ترمز جلو و کاسه‏ای در ترمز عقب است که البته به تازگی روی برخی از آنها ترمز ABS نصب شده است و قرار است که به زودی هم نصب این نوع ترمز روی تمامی ۴۰۵های تولیدی آغاز شود. نصب ترمز ABS روی خودرو، هم هزینه بیشتری دارد که البته خریداران برای حفظ بیشتر جانشان باید این هزینه را بپردازند.

ماجرای آتش‌سوزی‌های ۴۰۵

اگرچه پژوی ۴۰۵ فرانسوی، جزو ایمن ترین خودروها در این کشور و سایر کشورهای اروپای‌غربی محسوب میشود اما ۴۰۵ ایرانی وحشت زیادی را در سال های ۱۳۸۳ و ۸۴ در دل مردم انداخت. در آن سال‌ها، هر از گاهی خبر آتش گرفتن یک دستگاه پژوی ۴۰۵ به گوش می‌رسید و کم‌کم کار به جایی رسید که ظرف دوسه سال، نزدیک به ۶۰ پژوی ۴۰۵ در آتش سوختند و حدود ۱۲۰ نفر از هموطنان‌مان جان خود را در این آتش‌سوزی ها از دست دادند. مدتی بعد، مسوولان ایران‌ خودرو اعلام کردند که این حوادث ناشی از استفاده غلط از یک بست فلزی غیراستاندارد و غیر قابل‌تنظیم در ۴۰۵های تولیدشده در نیمه‌دوم سال ۸۳ بوده است.

این بست، شلنگ فلزی خروجی از باک بنزین به سمت انژکتور را نگه می داشت که در صورت گرم و سرد شدن پی در پی محفظه موتور قابلیت ارتجاعی اش را از دست می داد و بعد از مدتی هم دیگر نمی توانست در برابر انبساط و انقباض عکس‌العمل نشان بدهد و به این ترتیب توان نگه داشتن شلنگ بنزین را نداشت. بنابراین، نشت بنزین از محل اتصال شلنگ و انژکتور سیلندر شماره ۴ شروع می شد. نشت بنزین، حتی اگر به صورت قطره‏ای هم بود، کم‌کم محفظه شمع ۴ را پر می کرد و باعث رسیدن بنزین به محل اتصال کلاهک وایر ۴ با شمع می شد و در صورت به وجود آمدن کوچک‏ترین جرقه‏ای در محل، آتشی رخ می داد که با توجه به نشت بنزین، به سرعت به سمت باک حرکت می کرد و ماشین را به آتش می کشید. سپس مسوولان ایران‌‌خودرو این نقص را پذیرفتند و فراخوانی دادند که تمام دارندگان خودروی پژو ۴۰۵ تولیدی نیمه دوم ۸۳ و نیمه اول ۸۴ به نمایندگی های ایران‌ خودرو مراجعه و ایراد خودرو‌شان را رفع کنند تا از وقوع چنین حوادث دلخراشی پیشگیری شود.

منبع : پژو 405

  • ۹۵/۰۹/۱۸
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی