دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

بعد از آنکه پشت فرمان خودروی جنسیس قرار گرفتیم و استارت زدیم خواهیم دید که موتور این خودرو بدون لرزش و با صدایی خفیف روشن می شود .

زمانی که این خودرو درجا ایستاده است و حرکتی ندارد صدای موتور اصلا به درون کابین راه پیدا نمی کند .

در خصوص عملکرد موتور باید بگوییم که در کل موتورهای وی شکل کارکرد نرم تری در مقایسه با نسخه های خطی دارند .

و به همین دلیل هم می باشد که خودروی جنسیس دارای عملکرد نرمی می باشد .

این خودرو که دارای ترمز دستی الکترونیکی می باشد با آزاد نمودنش حرکت خودروآغاز می گردد .

خودرو در حالت کامفورت قرار دارد و در هنگام حرکت، سواری جنسیس بسیار نرم است و ناهمواری های مسیر توسط سیستم تعلیق جذب می شوند. یک نکته ی بسیار مثبتی که نظرم را در هنگام تست جلب کرد این است که با وجود کارکرد بالای خودرو مورد آزمایش بر عکس سایر خودروهای کره ای اتاق آن به هیچ وجه به صدا نیافتاده بود و بابت این مساله باید به مهندسین هیوندای تبریک گفت. گیربکس هم دنده ها را به نرمی و بدون لرزش عوض می کند. با توجه به گشتاور بالای موتور و برای کاهش مصرف سوخت خودرو از دنده های بالاتر استفاده می کند.

صندلی های چرمی نیز راحتی مناسبی دارند. در سرعت های حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بدلیل نرمی زیاد فنر ها اگر اقدام به تعویض خطوط کنید کمی حالت گهواره ای به اتاق خودرو دست می دهد اما در سرعت های پایین تر هندلینگ خودرو بسیار مناسب است. با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت فنر بندی مقداری سفت تر می شود، پدال گاز را تا انتها فشار داده و اقدام به شتاب گیری می کنیم و در دمای منفی دو درجه و ارتفاع ۱۶۳۰ متر از سطح دریا برای رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت موفق به ثبت زمان ۸ ثانیه می شویم. تست شتاب را چند بار تکرار می کنیم و هر بار اعداد بدست آمده در همین حدود است. شتاب رسمی جنسیس طبق ادعای کمپانی شش ثانیه است که برای ما رسیدن به این عدد میسر نشد.

گیربکس ژاپنی جنسیس بخوبی از پس وظیفه ی خود بر می آید و تعویض دنده ها بی نقص و به موقع هستند. اگر قبلا سوار رقبای آلمانی جنسیس شده باشد متوجه خواهید شد که در گیربکس جنسیس بیشتر روی کاهش مصرف سوخت تاکید شده است. معکوس گیری ها نیز مناسب و به موقع است هر چند خیلی سرعت بالایی در معکوس کشیدن ندارد اما راضی کننده است و حتی در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برایتان به دنده ی دو معکوس می کشد. البته به نظر نگارنده بهتر بود ضریب دنده ی دو کمی سنگین تر در نظر گرفته می شد. نکته ی دیگری در خصوص این گیربکس که در هنگام تست متوجه آن شدیم این است که عملکرد آن در حالت اتوماتیک بهتر از حالت دستی است. گشتاور بالای موتور راضی کننده است و تقریبا در هر سرعتی شما را راضی می کند، در جنسیس اگر تصمیم به سبقت گیری در اتوبان کنید می توانید به راحتی این کار را انجام دهید و خودرو کاملا و در عمل گشتاور ۳۵۸ نیوتون متری خود را نشان می دهد.

قدرت و واکنش موتور وکوپل شدن مناسب آن با گیربکس به حدی خوب است که با فشردن پدال گاز خیلی سریع تر از آنچه فکر کنید به سرعت دویست کیلومتر بر ساعت خواهید رسید. بر عکس حالت کامفورت سیستم تعلیق که سواری بسیار نرمی را ارائه میدهد در حالت اسپرت کوبش مخصوصا در جاده های ایران کمی آزار دهنده است اما هندلینگ کمی بهتر می شود. هر چند همچنان در سرعت های بالا به هیچ وجه آن احساس امنیتی که ب ام و سری پنج در تعوض خطوط به شما می دهد را در جنسیس نخواهید داشت.

در طراحی صندلی ها نیز بیشتر به بخش رفاهی پرداخته شده و در مانور ها باید خودتان نیز مقداری تلاش کنید تا جابجا نشوید. عملکرد ترمز ها نیز نه خیلی پر قدرت ولی رضایت بخش است؛ نکته ی منفی در این بخش هم این است که در ترمز های شدید دماغه ی خودرو بیش از حد پایین می آید و اصطلاحا دایو می کند. عملکرد سیستم کنترل پایداری هم رضایت بخش است و اکیدا پیشنهاد می کنیم آن را همواره روشن نگه دارید.

اگر در حالت کامفورت با سرعت بالا وارد یک پیچ شوید دخالت سیستم کنترل پایداری را به شکل محسوسی احساس خواهید کرد. نکته ی دیگری که در طی آزمایش توجه مان را جلب کرد این بود که با وجود مجهز بودن جنسیس به سیستم کنترل کشش TCS اما هنگامی که برف شروع به باریدن کرد جنسیس روی برف بسیار مختصری بطور کامل متوقف شد و از حرکت باز ایستاد و هیچ عملکردی از سوی سیستم کنترل کشش مشاهده نشد.
قاعدتا سیستم کنترل کشش در این مواقع باید با در گیر کردن ترمز چرخی که اصطکاک کمتری دارد نیروی موتور را به چرخ سمت مقابل که تماس بیشتری دارد منتقل کند اما ما چنین عملکردی را ندیدیم، با این حال نمیدانم که آیا در خودروی مورد تست ما اینطور بوده یا در تمامی جنسیس ها اینطور است. مصرف سوخت ترکیبی جنسیس حدود ۱۰ لیتر در یکصد کیلومتر است اما اگر بخواهید با آن پر گاز رانندگی کنید نشانگر مصرف لحظه ای سوخت تا ۲۰ لیتر را هم نشان می دهد.

منبع : هیوندا 

  • ۹۵/۰۹/۱۸
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی