لوکس ترین خودروی کمپانی ایران خودرو اتومبیل دنا می باشد حال مدت زمانی می باشد که این کمپانی در حال فیس لیفت نمودن این خودروی جدیدش می باشد و قصد دارد این خودرو را بهینه سازد .
طبق آنچه که خبر گزاری تسنیم بیان داشته است عکس های غیر رسمی از این اتومبیل مشاهده شده است که به خوبی میتوان تغییرات حاصل شده در آن را مشاهده نمود .
جدیدا تصاویری از این خودروی جدید ( دنای فیس لیفت ) انتشار یافته است که نشان میدهد چند نمونه از این خودروها در فرودگاه امام خمینی می باشند این خودروها را برای انجام تست ها و آزمایش ها و اخذ نمودن تاییدیه ها به کشور کره جنوبی می فرستند .
دنا فیسلیفت که قرار است بهزودی با نام دنا ELX به بازار عرضه شود، بیشترین تغییرات را در بخش جانبی خود تجربه کرده است یعنی قسمتی که بیشترین انتقادات را به خاطر تشابه زیاد به سمند برانگیخته بود؛ بنابراین ایرانخودرو با تغییر فرم درها، تغییر لچکی پنجرههای عقب و ایجاد خطوطی روی درها سعی کرده طراحی بخش جانبی دنا را مدرنتر و متفاوت از سمند نماید.
اما غیرازاین، تغییراتی جزئی در جلو و عقب خودرو هم دیده میشود که عبارتاند از تغییر گرافیک داخلی چراغهای جلو و تجهیز آنها به دیلایت (چراغهای روشنایی در روز)، طراحی داخلی جدید چراغهای LED عقب، مشکیرنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (محل نصب پلاک جلو) و تغییر آینههای جانبی؛ اما مشکل همیشگی خودروهای داخلی یعنی رینگهای کوچک و قدیمی هنوز هم در دنای جدید برطرف نشده و همچنان از همان رینگهای قدیمی متعلق به سمند و سورن برای آن استفاده شده است. البته در دنای جدید بجای لاستیکهای ۱۸۵ از لاستیکهای ۱۹۵ استفاده شده است.
در بخش داخلی اما بنظر میرسد بهجز نمایشگر خودرو که ازلحاظ ظاهر و امکانات بروز شده است، تغییر دیگری اعمال نشده باشد؛ ولی یکی از مهمترین امکانات اضافه شده به دنا ELX سانروف است یعنی آپشنی که خریداران زیادی خواهان آن بودند.
طبق گزارشات قرار است دنا ELX با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و EF7 توربو به بازار عرضه شود. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور مدت زیادی است در خانوادهٔ سمند و دنای کنونی مورداستفاده قرار میگیرد. ایرانخودرو قدرت این موتور را برای سمند و سورن ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آنرا ۱۵۵ نیوتن متر اعلام کرده است درحالیکه این اعداد برای دنا ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتن متر ذکر شدهاند.
اما نسخهٔ توربوی این موتور بهتازگی برای سورن ارائه شده است و چند وقتی است که سورن توربو با اختلاف قیمتی حدود یکمیلیون تومان نسبت به نسخهٔ معمولی به بازار عرضه شده است. موتور EF7 توربو طبق اعلام ایرانخودرو ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین بهزودی شاهد ارائهٔ این موتور برای دنای جدید هم خواهیم بود چراکه روی درِ صندوق یکی از دناهای موجود در فرودگاه نوشتهٔ توربو دیده میشود.
در کل دنا ELX خصوصاً با موتور توربو در بین محصولات داخلی میتواند گزینهٔ قابل قبولی باشد اما متأسفانه هنوز خبری از گیربکس اتوماتیک برای این خودرو نیست که این میتواند نقطهضعف بزرگی برای آن باشد. گفته میشود دنای جدید یا ELX با دو موتور EF7 تنفس طبیعی و توربو تا پایان سال جاری با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان پیشفروش خواهد شد.
دنای جدید ELX توربو این روزها مراحل نهایی تست و آزمون خود را میگذراند و در ماههای آینده این خودرو به تولید انبوه خواهد رسید.
به گزارش عصر ایران و به نقل از کار آی آر دنای جدید ELX توربو تا پایان سال جاری با دو نسخه EF7 1.7 CVVT و EF7 1.7TC با قیمت کمتر از ۵۰ میلیون پیش فروش خواهد شد. در دنای جدید از لاستیک با پهنای ۱۹۵ به جای ۱۸۵ استفاده شده است .
در کابین دنا Elx تغییرات آنچنانی دیده نمیشود، جز مولتیمدیا که از نظر ظاهر و امکانات بهروز رسانی شده است.
منبع : ایران خودرو
- ۹۵/۰۹/۱۶