کمپانی پژو به خاطر محبوبیتی که خودروی پژو ۲۰۶ در بین مردم داشت تصمیم گرفت حدودا در زمانی که تولید این خودرو در کشور فرانسه نزدیک به پایان بود این خودرو را فیس لیفت کند و از این طریق چند سالی هم به تولیدش ادامه دهد .
۲۰۶+ اسم خودروی جدید یا همان خودروی فیس لیفت شده پژو ۲۰۶ بود طراحان سعی نموده بودند تا این خودرو را به شکل و شمایل ۲۰۷ نزدیک کنند .
در ناحیه جلویی این خودرو قسمت هایی که دچار تغییر و تحول شده بود چراغ ها و جلو پنجره و سپر بوده است که دستخوش بازنگری قرار گرفته بودند .
در ناحیه پشت خودرو چندان تغییری صورت نگرفته بود و فقط گرافیک داخلی چراغ ها و همچنین سپر دچار تغییر شده بود این کار به جهت کاهش دادن هزینه های آن می باشد .
به همین دلیل ۲۰۶+ در جلو تقریباً ظاهر جدید و بروزی پیداکرده بود اما در قسمت عقب تفاوت چندانی با ۲۰۶ نداشت. در داخل هم تغییراتی ایجادشده و بازهم سعی شده بود تا داشبورد خودرو به ۲۰۷ شبیه گردد.
در سال ۱۳۸۹ ایرانخودرو تصمیم گرفت ۲۰۶+ را بهعنوان نسل جدید ۲۰۶ یعنی ۲۰۷ در ایران عرضه کند؛ بنابراین نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ ۲۰۶ با عنوان مدلی کاملاً جدید و بانام ۲۰۷i به بازار عرضه شد! آنهم درحالیکه ازلحاظ آپشن، موتور و گیربکس تقریباً هیچ تفاوتی با ۲۰۶ تیپ ۵ نداشت. بااینحال در سال ۱۳۹۰ و وضع تحریمها علیه صنعت خودروی ایران، تولید پژو ۲۰۶ و بهتبع آن ۲۰۷ در ایران با مشکل مواجه شد. البته ایرانخودرو توانست به هر نحوی که شده تولید ۲۰۶ را ادامه دهد اما امکان ادامهٔ تولید ۲۰۷ یا همان ۲۰۶+ وجود نداشت و تولید آن در سال ۱۳۹۱ متوقف شد.
پس از توافق هستهای و لغو تحریمهای ایران، بعد از مذاکرات فراوان سرانجام دوباره همکاری ایرانخودرو و پژو آغاز گردید. بدین ترتیب زمزمههایی مبنی بر تولید مجدد پژو ۲۰۷ مطرح شد و حتی ایرانخودرو در دیماه سال گذشته اقدام به پیشفروش این خودرو با موعد تحویل مرداد، شهریور و مهر امسال کرد. سپس در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو که در اسفند سال گذشته برگزار شد، ایرانخودرو مدل جدید ۲۰۷ را رونمایی نمود که دستخوش فیسلیفت و تغییراتی جزئی در داخل و خارجشده بود.
البته مدیرعامل ایرانخودرو، هاشم یکهزارع در نشست مطبوعاتی سال گذشته اعلام نمود که تولید مجدد ۲۰۷ ربطی به قرارداد جدید ایرانخودرو نداشته و مالکیت آن بهطور کامل به ایرانخودرو واگذارشده است. بااینحال معلوم نیست اگر تولید مجدد ۲۰۷ ارتباطی با قرارداد با پژو نداشته است پس چرا در دوران تحریم و قطع روابط پژو با ایرانخودرو تولید آن متوقف شد؟
علاوه بر این، گزارشاتی نشان میدهد که پژو خط تولید ۲۰۷ را بابت بخشی از غرامت خود به ایرانخودرو، بهصورت رایگان راهاندازی کرده و گفته میشود راهاندازی مجدد خط تولید این خودرو ۱۱ میلیون یورو هزینه داشته است. درهرحال چندی پیش ایرانخودرو بهصورت رسمی مشخصات و جزئیات نسخهٔ جدید پژو ۲۰۷ را اعلام نمود که در ادامه به بررسی تغییرات و بهسازیهای آن میپردازیم.
تغییرات خارجی
در بخش خارجی صرفاً به تغییر گرافیک داخلی چراغها و تغییر آینههای جانبی بسنده شده است. در ۲۰۷ جدید یک ردیف لامپ LED ابرویی به بالای چراغهای جلو اضافهشده است که احتمالاً نقش چراغهای روشنایی در روز را دارند. در چراغهای عقب نیز از LED استفادهشده و گرافیک و طراحی داخلی آنها بسیار زیباتر از چراغهای عقب قبلی ۲۰۷ شده است. آینههای جانبی جدید آن نیز از طراحی بهتری نسبت به قبل بهره میبرند چراکه آینههای مدل قبلی ۲۰۷ متعلق به پژو ۲۰۶ بوده و تغییری نداشتند.
تغییرات داخلی
در داخل نیز کلیت داشبورد دستنخورده باقیمانده و از تغییرات مهم آن میتوان به نصب یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به سیستم چندرسانهای و GPS در بالای داشبورد و تغییر غربیلک فرمان اشاره کرد. غربیلک فرمان جدید ۲۰۷ ضمن برخورداری از طراحی بهتر، مجهز به دکمههای کنترل سیستم صوتی و قطع و وصل تماس تلفنی نیز شده است و تصویر عقب خودرو با استفاده از دوربین دید عقب بر روی نمایشگر داشبورد به نمایش درمیآید. در داخل ۲۰۷ جدید غیر از موارد مذکور تغییر عمدهٔ دیگری دیده نمیشود.
تجهیزات و امکانات
پژو ۲۰۷ جدید با توجه به شرایط قیمتی بازار خودروی ایران، از تجهیزات و امکانات نسبتاً مناسبی سود میبرد که مهمترین آنها عبارتاند از ترمز ABS، EBD و MBA، ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم پخش DVD، پورت USB، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، GPS، دوربین دید عقب، آینههای جانبی برقی، شیشههای برقی چهاردر، سنسور دندهعقب، رینگ اسپرت آلومینیومی و کروز کنترل.
موتور و گیربکس
۲۰۷ جدید همانند گذشته از پیشرانهٔ آشنای TU5 با ۱۶۰۰ سیسی حجم استفاده میکند که قدرت و گشتاور آن از سوی ایرانخودرو ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر اعلامشده است. البته علت اختلاف قدرت ۵ اسب بخاری میان ۲۰۷ و ۲۰۶ تیپ ۵ مشخص نیست. طبق اعلام سازنده، ۲۰۷ جدید فعلاً فقط با گیربکس دستی عرضه خواهد شد و بازهم مشخص نیست که گیربکس دستی آن از نوع ایرانی (متعلق به پژو ۴۰۵) است یا مانند نمونههای قبلی ۲۰۶ از نوع فرانسوی خواهد بود. شتاب صفرتا صد ۲۰۷ جدید ۱۱٫۶ ثانیه، مصرف سوخت ترکیبی آن ۶٫۶ لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعتش ۱۹۰ کیلومتر در ساعت اعلام گردیده است.
منبع : پژو
- ۹۵/۰۹/۱۳