دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

مقایسه کراس اوور های : ساندرو استپ وی و H30 کراس و X50 :

در همه جای دنیا ما شاهد آن هستیم که کراس اوورها محبوبیت زیادی دارند و این محبوبیت حتی در حال افزایش یافتن هم می باشد .

این کراس اوور ها تنها تفاوتی که با خودروهای دیگر دارند داشتن قد بلند آن ها می باشد وگرنه هیچ گونه قابلیت آفرودی ندارند.

پیش بینی می گردد که این سطح از محبوبیت کراس اوورها به حدواندازه ای می رسد که فروش این کلاس از خودروها حتی از خودروهای سدان وهاچ بک و یا استیشن هم بالا تر برود .

در خصوص کشور خودمان هم نیز همین امر صدق می کند و باید گفت که سلیقه مردم روز به روز به سمت این کراس اوورها پیش می رود. کراس یا همان به اصطلاح شاسی بلند خودمان!

به همین دلیل خودروسازان داخلی هم بیکار ننشسته و جهت تصاحب سهم بیشتری از این بازار پرسود، کراس‌اوورهای شهری کوچکی را راهی بازار کرده‌اند.
البته گونهٔ دیگری هم از این خودروها وجود دارد که در اصل یک خودروی هاچ‌بک معمولی هستند که با افزایش ارتفاع و تجهیز به قطعاتی چون محافظ زیر خودرو، ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی بدنه ظاهری شبیه به کراس‌اوورها پیدا می‌کنند. یکی از جدیدترین نمونهٔ این خودروها در بازار کشور، رنو ساندرو استپ‌وی است که به‌تازگی توسط پارس‌خودرو عرضه شده و با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شده است. خودرویی که چندی پیش نسخهٔ معمولی آن‌هم توسط پارس‌خودرو عرضه شد. از سوی دیگر ایران‌خودرو هم خودرویی بنام H30 کراس محصول شرکت دانگ‌فنگ چین را برای فروش ارائه کرده است. همچنین چند سالی است که در این بازار، کراس‌اوور کوچک X50 ساختهٔ شرکت چینی لیفان ‌هم توسط کرمان‌خودرو عرضه می‌شود؛ بنابراین تصمیم گرفتیم این سه کراس‌اوورنمای رقیب که تقریباً در بازهٔ قیمتی مشابهی هم قرار دارند را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

معرفی خودروها

لیفان X50

در ابتدا سراغ لیفان X50 به‌عنوان خودرویی که مدت بیشتری نسبت به دو رقیب دیگر در کشورمان حضور داشته است می‌رویم. X50 پس از X60 دومین کراس‌اوور لیفان محسوب می‌شود که در کشورمان ‌هم عرضه شده است. خودرویی که تولید آن از سال 2014 آغاز شده و برخلاف دو خودروی دیگر این مقایسه از ابتدا به‌صورت کراس‌اوور طراحی شده است و نسخهٔ معمولی ندارد. لیفان X50 توسط کرمان‌خودرو در دو نوع دستی و اتوماتیک CVT به بازار عرضه می‌شود.

 

دانگ‌فنگ H30 کراس

برای معرفی H30 کراس ابتدا باید نگاهی به یک سدان کامپکت ساخت دانگ‌فنگ بنام S30 داشته باشیم. این خودرو بر اساس نسل اول سیتروئن الیزه متعلق به سال 2002 ساخته شده و در نمایشگاه خودروی شانگهای 2009 معرفی شد. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید پژو-سیتروئن شریک تجاری دانگ‌فنگ چین است و به همین دلیل از قطعات خودروهای PSA در محصولات دانگ‌فنگ استفاده می‌شود. سدان S30 نسبت به سیتروئن الیزه فاصلهٔ محوری بیشتری داشته و طراحی بروزتری دارد. یکی از پیشرانه‌های ارائه شده برای این خودرو، پیشرانهٔ آشنای TU5 پژو است. سپس دانگ‌فنگ نسخهٔ هاچ‌بک S30 را هم با نام H30 در نمایشگاه گوانگژو 2009 رونمایی کرده و در سال 2010 روانهٔ بازار نمود. بعدازاین در نمایشگاه پکن 2010 دانگ‌فنگ نسخه‌ای کراس‌اوور مانند از H30 را با نام H30 کراس رونمایی نمود که این نمونهٔ موردبحث ما است. H30 کراس هم مانند هاچ‌بک H30 و سدان S30 با همان پیشرانهٔ TU5 و دو گیربکس اتوماتیک و دستی در چین عرضه می‌شود. در سال 2013 نیز این خودرو فیس‌لیفت شد و پس‌ازآن تولید نسخهٔ هاچ‌بک متوقف گردید؛ بنابراین در حال حاضر فقط مدل‌های H30 کراس و S30 تولید می‌شوند. نسخهٔ عرضه شده در بازار ایران ‌هم نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ H30 کراس است درحالی‌که ایران‌خودرو به‌زودی قصد عرضهٔ مدل سدان S30 را هم دارد.

 

رنو ساندرو استپ‌وی

ساندرو در سال 2007 بر اساس پلت‌فرم لوگان توسط داچیا، از زیرمجموعه‌های رنو، معرفی شد. سپس یک سال بعد نسخهٔ استپ‌وی به‌عنوان مدلی کراس‌اوور مانند از سوی داچیا معرفی شد. بااین‌حال پروندهٔ نسل نخست ساندرو در سال 2012 با معرفی نسل دوم بسته شد اما به‌تازگی پارس‌خودرو سراغ نسل اول رفته و تولید آن‌را در کشور آغاز کرده است. پس از موفقیت ساندرو در بازار کشور، پارس‌خودرو تصمیم به عرضهٔ نسخهٔ استپ‌وی آن گرفت که فروش آن چند روز پیش آغاز شده و ظرف نیم ساعت 40 هزار دستگاه از آن فروش رفت. ساندرو استپ‌وی با همان پیشرانهٔ لوگان یا ال90 و با برند رنو در دو مدل دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود.

 

شروع مقایسه

طراحی بیرونی

بررسی طراحی خودروها را از لیفان X50 شروع می‌کنیم. خودرویی که هر بخشی از آن از یک خودرو کپی شده است. در قسمت عقب شاهد طراحی مشابه آلفارومئو جولیتا و در قسمت جلو شاهد الهام گیری از اوپل آسترا هستیم. بااین‌حال درمجموع X50 طراحی قابل قبولی را ارائه کرده است. دانگ‌فنگ H30 کراس اما بااینکه در آن کپی کاری چندانی دیده نمی‌شود ولی تا حدودی طراحی خارجی قدیمی‌تری نسبت به دو خودروی دیگر دارد چراکه در اصل اساس آن به سال 2002 و سیتروئن الیزه بازمی‌گردد. در سوی دیگر رنو ساندرو به‌عنوان خودرویی فرانسوی/رومانیایی در برابر دو رقیب چینی قرار گرفته است. خودرویی هرچند از نسل اول ساندرو است اما هنوز هم از طراحی زیباتر و هماهنگ‌تری نسبت به دو خودروی چینی سود می‌برد.

 

طراحی داخلی

شاید پاشنهٔ آشیل ساندرو استپ‌وی را در برابر X50 و H30 کراس بتوان طراحی داخلی قدیمی و کسل‌کنندهٔ آن دانست که تفاوت چندانی با طراحی داخلی ال90 ندارد. این در حالی است دو رقیب چینی در طراحی داخلی کاملاً بروزتر از ساندرو هستند. خودروهای با طراحی داخلی نسبتاً زیبا و مدرن که بالاتر از ساندرو قرار می‌گیرند. البته مطمئناً در بحث کیفیت ساندرو استپ‌وی کاملاً برتر میدان خواهد بود ولی زیبایی داخلی هم می‌تواند نقشی کلیدی در جذب خریدار به یک خودرو داشته باشد.

 

 موتور و گیربکس

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، یکی از موتورهای دانگ‌فنگ H30 کراس همان پیشرانهٔ TU5 پژو است؛ بنابراین به دلیل اینکه این موتور در ایران داخلی سازی شده است، ایران‌خودرو H30 کراس را با همین موتور عرضه کرده است که این امر موجب کاهش هزینه‌ها و کاهش قیمت خودرو شده است. موتور TU5 در H30 کراس 105 اسب بخار قدرت دارد. همچنین ایران‌خودرو H30 کراس را صرفاً با گیربکس 4 سرعتهٔ اتوماتیک AISIN به بازار عرضه می‌کند که همین امر می‌تواند آن‌را به انتخاب جذابی در بازهٔ قیمتی 40 میلیون تومان تبدیل کند.

 

لیفان X50 به‌طورکلی تنها با یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی ارائه می‌شود که 102 اسب بخار قدرت داشته و نیروی آن توسط دو گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT به چرخ‌های جلو انتقال میابد. کرمان‌خودرو X50 را با هر دو گیربکس عرضه می‌کند که البته در این مقایسه جهت تطابق قیمت با H30 کراس، ما نسخهٔ دستی X50 را انتخاب کرده‌ایم.

 

همان‌طور که گفته شد رنو ساندرو در ایران با همان موتور ال90 عرضه می‌شود یعنی یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر با 105 اسب بخار قدرت. جهت انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو هم دو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است که پارس‌خودرو هردوی آن‌ها را عرضه می‌کند و ما بازهم جهت تطابق قیمت نسخهٔ دستی را بررسی می‌کنیم.

 

تجهیزات

هر سه خودرو با توجه به بازهٔ قیمتی، تجهیزات ایمنی و رفاهی نسبتاً مناسبی دارند. البته اینجا هم ساندرو به دلیل عدم برخورداری از آپشن‌هایی چون سانروف، نمایشگر لمسی و تهویهٔ اتوماتیک در پس دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد. بااین‌حال هر سه خودرو از تجهیزات چون پنجره‌های برقی، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، رینگ‌های آلیاژی اسپرت، سیستم صوتی با چهار بلندگو و آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن سود می‌برند.

 نتیجه

در تمامی موارد پیشرانه، قیمت و تجهیزات، هر سهٔ این کراس‌اوورنماهای شهری بسیار نزدیک به هم عمل کرده‌اند. البته نکتهٔ مهمی که در اینجا وجود دارد، برند معتبر ساندرو و کیفیت برتر آن نسبت به دو رقیب چینی است. چینی‌هایی که بعداً احتمالاً در نمونه‌های دست‌دوم شاهد افت قیمت زیاد و فروش سخت خواهند بود. البته گیربکس اتوماتیک H30 کراس و قیمت کمتر آن نسبت به استپ‌وی و X50 برگ برندهٔ بزرگی برای آن خواهد بود. چراکه H30 کراس با گیربکس اتوماتیک 45,300,000 تومان قیمت دارد درحالی‌که نسخهٔ دستی لیفان X50 و رنو ساندرو استپ‌وی به ترتیب 48,900,000 و 46,500,000 تومان قیمت دارند و قیمت نمونهٔ اتوماتیک آن‌ها به 55,900,000 و 52,500,000 می‌رسد. بااین‌حال اگر اعتبار برند رنو را در نظر نگیریم و صرفاً بخواهیم با توجه به قیمت و تجهیزات نتیجه‌گیری کنیم، دانگ‌فنگ H30 کراس ایران‌خودرو با قیمت کمتر، تجهیزات بیشتر، گیربکس اتوماتیک و موتور TU5 که قطعات یدکی آن در دسترس است، پیروز این رقابت خواهد بود؛ اما اگر برند و کیفیت خودروها را در نظر بگیریم بدون شک رنو ساندرو استپ‌وی پارس‌خودرو با برند معتبر، کیفیت بهتر و قیمت نسبتاً مناسب (با توجه به شرایط آشفتهٔ بازار خودرو کشور) برندهٔ مقایسه ما لقب خواهد گرفت.

منبع : لیفان 

 

  • ۹۵/۰۸/۲۵
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی