دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

گزارش ارائه شده توسط آریا :

در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۰۳ بود که قرارداد ساخت مشترک خودروی ال ۹۰ بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع و کمپانی رنو به امضا رسید .

بر اساس این قراداد مذکور اتومبیل لوگان را به اسم تندر ۹۰ به طور مشترک در دو کمپانی پارس خودرو و ایران خودرو تولید نمودند .

بنا بر گزارشی که آریا ارائه نموده است :

متاسفانه به دلیل وجود یکسری ابهامات و اختلاف نظرها در قرارداد مذکور عرضه اتومبیل ال ۹۰ عقب افتاد .

در ابتدا قرار بود که عرضه این خودرو تا اخر سال ۸۴ اتفاق افتد اما به دلیلی که در بالا گفته شد نهایتا در آخر سال ۸۵ ثبت نام آن شروع و تحویل در موعد سال ۸۶ مقرر  گردید .

به گفته کارشناسان قرارداد تولید تندر ۹۰ تنها قراردادی است که درتاریخ ۵۰ ساله صنعت خودروی کشور، قرار بود اجرای آن با ۶۰ درصد تولید داخل آغاز شود و البته اولین قراردادی است که با آغازثبت نام ازمتقاضیان خرید تندر ۹۰ دراواخر سال ۸۵ کل میزان تعیین شده برای عرضه درهمان روزهای ابتدایی، پیش فروش شد و ایران خودرو و پارس خودرو متعهد شدند به ترتیب ۵۰ و ۲۵ هزاردستگاه تندر ۹۰ را به مشتریان تحویل دهند.

پارس خودرو با درک صحیح از توانمندی های خود و چاشنی دوراندیشی، نیمی از تعهدات شرکت رقیب را تعهد کرد و با تاسیس خط تولیدی پیشرفته، رباتیک و اختصاصی برای تولید تندر۹۰، توانست تولید این خودرو را شروع کند. اما شرکت ایران خودرو که در خط تولید پیکان و تنها با اتکا بر تخصص نیروی انسانی خود اقدام به تولید دستی این خودرو کرد، گویی از یاد برده بود که تولید خودرو در سطح بین المللی و با کیفیت روز دنیا نیاز به تجهیزات، برنامه ریزی و دقت عمل در تعهدات بعمل آورده دارد.
بروز برخی مشکلات در سر راه این دو خودروساز از جمله نظارت رئیس مابانه رنوپارس، مانع از تحقق این اهداف و در نتیجه باعث انتقاد خریداران شد، تا آنجا که محرابیان وزیر صنایع، خودروسازان را به واردات تندر برای پاسخگویی به نیاز مشتریان تهدید کرد و از آنها خواست تا هرچه سریعتر نسبت به انجام تعهدات خود عمل کنند.
وزیر صنایع و معادن همچنین در چند مصاحبه دلیل اصلی کاهش تولید تندر۹۰ را مربوط به عمل نکردن شرکت رنوپارس به برخی از بندهای قراردادش با ایران دانست و کارشناسان صنعت خودروسازی کشور نیز بارها این موضوع را تصدیق و تبیین کرده اند که وجود شرکتی واسطه به نام رنوپارس نه تنها راه را برای تولید این خودرو تسهیل نمی کند، بلکه باعث کند شدن روند تولید این خودرو و برخوردهای سلیقه ای و افزایش قیمت های تمام شده نیز می شود.
بحث مربوط به تامین قطعات تندر۹۰ نیز داستان دیگری است. تا آنجا که شرکت رنوپارس با برخوردهای سلیقه ای هر از گاهی به بهانه های واهی ( و گاها درست از قبیل بدهی ایران خودرو به این شرکت) عرضه قطعات مورد نیاز را متوقف می کرد. همچنین از آنجایی که بخشی از قطعات مورد نیاز این خودرو از قطعه سازان داخلی تامین می شد در بسیاری از موارد نبود یک بخش متمرکز مدیریتی و بی طرف باعث می شد روند تولید این خودرو به خطر بیفتد و گاهی کاملا قطع شود . تا آنجا که مسیح تفرشی مدیر عامل شرکت پارس خودرو در مصاحبه ای علت اصلی توقف خطوط تندر۹۰ را در مقطعی از زمان، نبود قطعاتی عنوان کرد که از جانب قطعه سازان گروه صنعتی ایران خودرو تامین می شد.
بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از زمان آغاز تولید خودرو تندر۹۰ در شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو، در کل تعداد ۶۴ هزار و ۴۱۵ دستگاه تندر۹۰ در شرکت پارس خودرو و ۵۰ هزار و ۹۶۸ دستگاه در شرکت ایران خودرو تولید شده است، و سهم شرکت پارس خودرو و ایران خودرو در تولید تندر۹۰ در سال ۸۸ به ترتیب ۲۵ هزار و ۱۱۷ دستگاه پارس خودرو و ۷هزار و ۸۴۷ دستگاه ایران خودرو بوده است و تا پایان اردیبهشت سال جاری نیز پارس خودرو ۴ هزار و ۱۳ دستگاه و ایران خودرو ۲ هزار و ۱۰ دستگاه تندر تولید کرده است.
شرکت پارس خودرو به عنوان سردمدار پیشنهاد تمرکز مدیریت در تولید تندر۹۰ از ۲ سال قبل اقدام به مطرح سازی و پیگیری این موضوع نمود. موضوعی که از ابتدا مورد توجه این شرکت و عدم توجه و استقبال شرکت رقیب بود.
مسیح تفرشی مدیر عامل شرکت پارس خودرو در جدی ترین اظهار نظر رسمی خود همواره مباحث مربوط به ضرر ده بودن تولید تندر۹۰ با شرایط فعلی و واسطه گری رنوپارس را مطرح می کرد، طی مصاحبه ای گفته بود: هر چند که در ابتدا طرح تمرکز تولید مشترکا با شرکت ایران خودرو مطرح شده بود اما مشکلات به وجود آمده در تولید تندر موجب شده تا شرکت پارس خودرو در این خصوص خواستار تمرکز مدیریت شود. وی افزوده بود: در حال حاضر مالکیت این پروژه ملی مشخص نیست، به همین دلیل ایران خودرو،پارس خودرو و گروه خودروسازی سایپا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، وزارت صنایع و معادن، رنو و رنوپارس هر کدام خواهان مدیریت بخشی از این پروژه هستند که با توجه به نگاه های متفاوت به این پروژه تولید این خودرو با مشکلاتی مواجه شده است که به صلاح صنعت خودروسازی کشور نیست.
هر چند نگاه دلسوزانه مدیر عامل پارس خودرو ستودنی است، اما نباید از یاد ببریم که شرکت پارس خودرو نیز در انتهای این نگاه صنعت دوستانه خویش، نیم نگاهی به تولید بیشتر، کیفیت بالاتر و در نتیجه سود دهی بالاتر دارد.
در این بین نجم الدین مدیر عامل شرکت ایران خودرو در اظهارات خود، بحث تمرکز تولید را بی اساس و منافی منافع مجموعه تحت مدیریت خود دانست. نجم الدین در یکی از مصاحبه های خود در پی اعلام نارضایتی مردم از نحوه تولید و عرضه تندر۹۰ ایران خودرو گفته بود: اگر نتوانیم به تعهدمان در تحویل بموقع تندر۹۰ ، عمل کنیم حتما رضایت مشتری را جلب می کنیم و خودرو دیگری می دهیم یا همین خودرو، تولید و تحویل می شود. در پی این مصاحبه وی درباره تمرکز تولید تندر ۹۰ در یکی از شرکت های ایران خودرو یا پارس خودرو گفت :‌ برنامه ای نداریم و قبول هم نداریم که اگر تندر ۹۰ در یک کارخانه تولید شود ، اقتصادی تر خواهد بود هر چند با افزایش تولید تندر ۹۰ در ایران خودرو ، تولید این محصول سودآورتر خواهد شد.
به نظر می رسد اظهار نظر های این مدیر صنعتی ، در بین عدم توانایی تولید این خودرو با تیراژ مناسب و ترس از دست رفتن بازار این خودرو و همچنین دیگر خودروهای هم طراز و هم قیمت تندر۹۰ ، یکی از مهمترین دلایل مخالفت این شرکت با طرح تمرکز مدیریت تولید تندر۹۰ در یکی از شرکت های خودرو سازی است.
در پی ارسال پیشنهاد تمرکز مدیریت تولید تندر۹۰ در یکی از شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو، به دستور محرابیان وزیر جوان و با انگیزه صنایع ، از سال گذشته کار گروهی به عنوان شورای سیاست گذاری خودرو تشکیل شد و این شورا یکی از اولین و مهمترین مباحث کاری خود را تصمیم گیری در مورد این طرح قرار داد به نحوی که بارها بحث در رابطه با تمرکز تولید تندر۹۰ در این شورا مطرح شد و شنیده ها حاکی است در یکی از آخرین جلسه های این شورا زمانی که مقرر شده بود بحث در رابطه با تمرکز مدیریت تولید تندر ۹۰ به سرانجام برسد یکی از مدیران ارشد شرکت ایران خودرو به بهانه ای جلسه را ترک کرده و دیگر به این جلسه باز نگشته است.
در پی تشکیل چند جلسه تخصصی و پس از قبول تلویحی رنوپارس مبنی بر کناره‌گیری از تامین قطعات این خودرو و سخنانی که در مورد وحدت مدیریتی این پروژه بیان شد، بوجود آمدن رقابتی چشمگیر بین پارس‌خودرو و ایران‌خودرو بدیهی به نظر می رسید. در این میان پارس خودرو سکوت را انتخاب کرد و ایران خودرو به اشتباه سعی در نشان دادن توانایی هایی کرد که بیشتر به خودزنی ای آشکار می ماند. درج پنج خبر از جانب پنج مقام مختلف ایران خودرو در هفته گذشته با عناوین «تولید تندر۹۰ در ایران خودرو ۳ برابر شد»، «برای تولید ۳ خودرو روی پلت‌فرم ایکس۹۰ با رنو توافق کرده‌ایم» «قرارداد تندر۹۰ باید اصلاح شود» «گارانتی تندر ۹۰ ایران خودرو پنج ساله شد» و«تاکید ایران‌خودرو بر عرضه گسترده قطعات تندر۹۰» اشتهای ایران خودرو را برای در اختیار گرفتن این پروژه نشان داد.
همانگونه که پیش بینی می شد سازمان گسترش و نوسازی صنایع با تمرکز مدیریت تولید، فروش و خدمات پس از فروش در گروه خودروسازی سایپا موافقت کرد و این خبر به سرعت در میان اصحاب رسانه ، مردم و صاحبان صنایع پخش شد. این خبر در بسیاری از سایت های خبری و همچنین پورتال رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز درج شد. اما از همان دقایق ابتدایی درج این خبر، تلاشهایی از جانب عده ای منصوب به گروه صنعتی ایران خودرو در جهت تغییر این خبر آغاز شد. به نحوی که شرکت ایران خودرو در اقدامی با درج خبری با عنوان” تمرکز تولید تندر۹۰ منتفی است ” شروع به انجام تحرکاتی در جهت اعتراض به این خبر کرد.
شاید بتوان از مواردی همچون رباتیک بودن خطوط تولید پیشرفته پارس خودرو در تولید تندر۹۰ نسبت به خطوط دستی ایران خودرو، بنیه مالی قوی پارس خودرو نسبت به ایران خودرو در راه تامین قطعات مورد نیاز، شاخص های کیفی متفاوت محصول تولیدی پارس خودرو و ایران خودرو، رضایت مشتریان از محصول پارس خودرو و همچنین اقبال عمومی جهت تهیه محصول این شرکت در مقایسه با شرکت رقیب به عنوان اصلی ترین دلایل کارگروه خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تخصیص مدیریت تولید تندر۹۰ به پارس خودرو نام برد.
گفتنی است طبق اسناد موجود در اختیار خبرنگار آریا توافق نامه ای به تاریخ ۱۲/۳/۸۹ میان گروه خودروسازی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا منعقد و به امضای اکثریت اعضای این دو قطب خودروساز کشور رسیده و نیز این صورتجلسه در نامه ای در تاریخ ۲۵/۳/۸۹ از سوی مجید هدایت رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا ابلاغ شده است که در متن این نامه مسئله «تمرکز تولید، فروش، خدمات پس از فروش و … کلیه محصولات تحت پلاتفرم ایکس ۹۰ در گروه خودروسازی سایپا(پارس خودرو)» قابل اجرا و لازم الابلاغ به بخشهای ذیربط عنوان شده است.
از طرفی هم اخباری مبنی بر موافقت مدیر عامل جدید رنو پارس با تمرکز تولید این خودرو به گوش می رسد.

منبع : پارس خودرو

  • ۹۵/۰۸/۲۴
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی