دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

بررسی تجهیزات و امکانات خودروی تیبا :

خودروی تیبا به دلیل داشتن قیمت پایین امکانات و تجهیزات زیادی ندارد.

به کلی باید گفت که از خودرویی در این رده انتظار داشتن امکانات و تجهیزات زیادی نمی رود و تیبا هم به مانند دیگر رقبایش از همان تجهیزات و امکانات اولیه و ابتدایی بهره می گیرد

اگر بخواهیم  همان آپشن های ابتدایی را در اینجا قید نماییم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم :

  1. داشتن کیسه هوا برای راننده و سرنشین
  2. داشتن سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)
  3. مجهز بودن به مه شکن جلو و عقب
  4. ترمز ABS
  5. پخش MP3
  6. شیشه‌های برقی جلو.   البته علاوه‌بر این‌ ها می‌توان موارد دیگری از قبیل آینه‌ های برقی، شیشه برقی عقب، کیت گازسوز و … را نیز به‌ صورت سفارشی به لیست امکانات آن افزود

 

از آنجایی که عمده نقل و نتقالات در بازار مربوط به خودروهای زیر 30 میلیون تومان بوده، به‌همین خاطر ما نیز برآن شدیم تا به بررسی یکی از خودروهای نسبتا پرفروش در این حیطه بپردازیم.

تیبا محصولی از سایپاست که عنوان دومین خودروی ملی را از سال 88 تاکنون یدک می‌ کشد. از آن‌ جایی که این رده قیمتی در بازار از تنوع بسیار کمی برخوردار بوده، تیبا توانست در همان ابتدا با وجود هجمه انتقاداتی که بر آن وارد بود، جایگاه نسبتا پایداری برای خود در میان مردم کسب کند و به آمار فروش خوبی دست یابد.

بهتر است چند سالی را به عقب برگردیم، درست زمانی که بازار خودروهای ارزان قیمت به‌شدت تشنه تنوع بود، یعنی اوایل سال 88 که در همان سال، خودرویی تازه متولد شده در یکی از دو غول خودروسازی کشور پا به این عرصه بی رقیب گذاشت.

آن روزها مردم تیبای کنونی را با نام مینیاتور می‌شناختند که با شعار زیبای ایرانی به همگان معرفی شده بود.

کمی بعد در پی رهنمود مقام معظم رهبری، نام این خودروی سدان کوچک و شهری به تیبا تغییر یافت.

تیبا در واقع روی پلتفرم S81 (یا X200) یا پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید می‌ شود. به‌همین خاطر می‌ توان اندازه آن‌را ما بین پراید و ریو که هردوی این خودروها از محصولات پرفروش در بازار هستند، دانست.

 

همانطور که گفتیم شعار سایپا برای معرفی این خودرو کمی مخاطب را به فکر فرو می‌ برد، زیرا در اولین برخورد با تیبا، چیزی به عنوان زیبایی ایرانی چشمان شما را خیره به خود نمی‌کند.

طراحی خارجی این خودرو با وجود خطوط و منحنی‌های فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نبوده. طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف ژاپنی آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته، به همین خاطر بازهم نمی‌توان به لغت ‌”ایرانی” که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد.

در واقع ظاهر تیبا ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است. اگر بخواهیم ظاهر تیبا را مورد ارزیابی قرار دهیم، بی انصافی است که فقط به نکات منفی و نقاط ضعف آن بپردازیم. نمای جلوی تیبا که دارای خطوط برجسته روی کاپوت است، از طرحی آیرودینامیک برخوردار بوده که می‌توان حدس زد هدف از ارائه این طرح از تیم طراحی، هرچه تهاجمی‌تر نشان دادن این خودروی کوچک بوده.

جلوپنجره کوچک و کسل‌کننده تمامی زحمات این تیم را برباد داده و درست زمانی که چراغ‌ها خودنمایی می‌کنند، جلوپنجره و سپر همه تصاوراتی که در ذهن شکل گرفته‌اند را بهم می‌ ریزند.

منبع : تیبا 

  • ۹۵/۰۸/۱۵
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی