داخل اتاق تیبا خیلی به داخل اتاق پرایدهای جدید شباهت دارد و هرکس با ورودش به این خودرو از سادگی و قدیمی بودن این خودرو نا امید می شود .
در تولید این خودرو از قطعاتی استفاده شده است که برخیشان برای پراید بوده اند و برخیشان هم برای ریو و البته که برخی از قطعات آن هم مختص به خود تیبا بوده است .
از این رو میگوییم که بعضی از قطعات این خودرو برای پراید و ریو است که با قرار گیری در این خودرو می توان رودری هایی که برای پراید بوده است و حالا بهبود پیدا کرده است را دید و یا اینکه
صندلی های خودرو برای صندلی های ریو بوده است و حالا همان ها را تیبا قرار داده اند
کیفیت قطعات و متریال بکار رفته در کابین و داشبورد در حد و اندازه خودرویی در بازه 25 تا 30 میلیون تومان نبوده که همین موضوع کمی مشتریان را آزرده خاطر میسازد. کیفیت پایین داشبورد سبب میشود تا با کارکرد خودرو در بازه زمانی کوتاه به سروصدا بیافتد.
از آنجایی که عمده نقل و انتقالات در بازار مربوط به خودروهای زیر 30 میلیون تومان بوده، بههمین خاطر ما نیز برآن شدیم تا به بررسی یکی از خودروهای نسبتا پرفروش در این حیطه بپردازیم.
تیبا محصولی از سایپاست که عنوان دومین خودروی ملی را از سال 88 تاکنون یدک می کشد. از آن جایی که این رده قیمتی در بازار از تنوع بسیار کمی برخوردار بوده، تیبا توانست در همان ابتدا با وجود هجمه انتقاداتی که بر آن وارد بود، جایگاه نسبتا پایداری برای خود در میان مردم کسب کند و به آمار فروش خوبی دست یابد.
بهتر است چند سالی را به عقب برگردیم، درست زمانی که بازار خودروهای ارزان قیمت بهشدت تشنه تنوع بود، یعنی اوایل سال 88 که در همان سال، خودرویی تازه متولد شده در یکی از دو غول خودروسازی کشور پا به این عرصه بی رقیب گذاشت.
آن روزها مردم تیبای کنونی را با نام مینیاتور میشناختند که با شعار زیبای ایرانی به همگان معرفی شده بود.
کمی بعد در پی رهنمود مقام معظم رهبری، نام این خودروی سدان کوچک و شهری به تیبا تغییر یافت.
تیبا در واقع روی پلتفرم S81 (یا X200) یا پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید می شود. بههمین خاطر می توان اندازه آنرا ما بین پراید و ریو که هردوی این خودروها از محصولات پرفروش در بازار هستند، دانست.
همانطور که گفتیم شعار سایپا برای معرفی این خودرو کمی مخاطب را به فکر فرو می برد، زیرا در اولین برخورد با تیبا، چیزی به عنوان زیبایی ایرانی چشمان شما را خیره به خود نمیکند.
طراحی خارجی این خودرو با وجود خطوط و منحنیهای فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نبوده. طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) بههمراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف ژاپنی آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته، به همین خاطر بازهم نمیتوان به لغت ”ایرانی” که در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد.
در واقع ظاهر تیبا ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مهندسین ایرانی است. اگر بخواهیم ظاهر تیبا را مورد ارزیابی قرار دهیم، بی انصافی است که فقط به نکات منفی و نقاط ضعف آن بپردازیم. نمای جلوی تیبا که دارای خطوط برجسته روی کاپوت است، از طرحی آیرودینامیک برخوردار بوده که میتوان حدس زد هدف از ارائه این طرح از تیم طراحی، هرچه تهاجمیتر نشان دادن این خودروی کوچک بوده.
جلوپنجره کوچک و کسلکننده تمامی زحمات این تیم را برباد داده و درست زمانی که چراغها خودنمایی میکنند، جلوپنجره و سپر همه تصاوراتی که در ذهن شکل گرفتهاند را بهم می ریزند.
اما در نمای جانبی میتوان نوآوری را مشاهده کرد که تا آن لحظه در هیچیک از محصولات سایپا مشابه آن را ندیده بودیم و آنهم خطوط برجستهایست که روی گلگیرهای خودرو نقش بستهاند و امضای جناب هاراد محسوب می شود.
شاید وجود این خطوط و همچنین المانهای دیگری که در طرح بکار رفتهاند باعث شده تا ابتدا نام این خودرو را مینیاتور گذاشتند. نمای پشت خودرو در اولین نگاه شما را بهیاد خودروی محبوب و دوستداشتنی مزدا 323 می اندازد که تا حدودی بر جذابیت تیبا افزوده است.
اما با کمی ریزبینی متوجه خواهید شد که همان عدم ظرافتی که در ابتدای مطلب بهآن اشاره کردیم، سبب تفاوت و محبوبیت این دو خودرو میشود.
تیبا در چهار تیپ گوناگون از طرف سایپا به مشتریان عرضه میشود که هیچ یک از آنها از لحاظ فنی و ظاهری با یکدیگر تفاوتی ندارند.
این مدل ها تنها در ارائه برخی از امکانات با هم تمایز دارند، اما پس از اینکه این خودروی نه چندان زیبا توانست در بازار اسم و رسمی برای خود کسب کند، سایپا اقدام به عرضه نسخه هاچبک این خودرو کرد که با وجود رقیبانی همچون امویام 110، پراید 111 و البته پژو 206 ( با کمی ارفاق) توانست خود را در دل جوانان، بهخصوص خانمها جای کند.
تیبا هاچ بک که تحت عنوان تیبا 2 به بازار عرضه میشود، در حال حاضر با قیمتی حدود 28 میلیون تومان و با اختلافی حدود 2 میلیون تومان نسبت به مدل صندوقدار به دست مشتریان میرسد.
تیبا صندوق دار از لحاظ کابین دارای فضایی نسبتا مناسب بوده که این امر برای قسمت پشتی نیز صادق است، اما تیبا 2 به علت تغییراتی که در بدنه صورت گرفته و به علت وجود لولای در پنجم یا همان در صندوق، از فضای کمتری برای سر سرنشینان عقب برخوردار است و این تنها تفاوت در زمینه فضای داخلی کابین مدل صندوق دار و هاچ بک است.
با این حال، فضای بار مناسبی برای آن تعبیه شده که جوابگوی نیاز خانوادههای ایرانی است.
منبع : تیبا
- ۹۵/۰۸/۱۲