دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

پراید از کجا به ایران آمد؟

خودروی پراید همان اتومبیل مزدا ۱۲۱ می باشد که نخستین بار در کشور ژاپن به تولید رسید .

به دلیل اینکه بین مزدا و فورد ارتباط کاری زیادی برقرار بود با گذشت فقط چند ماه مزدا ۱۲۱ به اسم فورد فستیوا در کشور آمریکای شمالی به تولید رسید .

کشورهای استرالیا و ژاپن و آمریکای شمالی در ان موقع ها بازارهای اصلی این اتوموبیل بودند که به دلیل قیمت ارزانش خودروهای دانشجویی نامیده می شد اما با همه استقبالی که از این خودرو می شد سازمان امنیت بزرگراه ها اجازه تولید این خودرو را ندادند .

به این ترتیب بود که در سال ۱۹۸۶این خودرو نا‌امن‌ترین خودرو آمریکا شناخته شد. تولید این خودرودر از سال ۱۹۸۷ از آمریکا به کیا موتورز رسید و تولید این خودرو در کشور کره و در کیا موتورز ادامه یافت.
در حالی که تازه کیا موتور شروع به تولید خودرو کرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جدیدی به خود گرفت تا کمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این کد در سه مدل دیگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مدتی گذشت و بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال‌ها انجام گرفت و پراید از کره به ایران آمد. اوایل دهه ۷۰ شمسی بود که پراید به ایران آمد و ظرف مدت ۲۰ سال کاملاً داخلی شد پس از آنکه تولید پراید در کره و در سال ۲۰۰۰ هزار پایان یافت و کیا ریو جایگزین این خودرو شد لیسانس این محصول هم کاملاً به سایپا رسید.

در واقع پراید که تا سال ۲۰۰۰در کره مونتاژ می شد، نسل دومش تا سال ۲۰۰۵با نام ریو به تولید رسید که وارد بازار ایران نیز شد و پس از آن کیا موتورز در سال ۲۰۰۵ نسل سوم آنرا معرفی کرد که با نام ریو باز هم بر سر زبان ها افتاد ، البته این خودرو ظاهری شبیه به پراید داشته است ولی با تغییرات بیشمار ، آنرا New Pride نیز شناختند.  این خودرو تا سال ۲۰۱۱ بر روی خط تولید قرار داشت و پس از آن ریو یا همان نیو پراید با ظاهری کاملا جدید و زیبا روانه بازار شده است و به تازگی عکس هایی از مدل ۲۰۱۶ آن هم روی خط رسانه ها رفته است.

 

به تازگی رئیس شورای رقابت با اعلام خبر گرانی خودروها بر بیکیفیت بودن خودروهای تولید سای‍پا مهر تایید زده است. بی‌کیفیتی که نماد آن در طی این سال‌ها خودروی پراید بوده است. رضا شیوا اعلام کرده: «گروه خودروسازی سایپا مجوز افزایش ۰.۴ درصدی قیمت محصولات خود را گرفت و ایران خودرو به دلیل کیفیت بهتر محصولات خود می تواند خودروهای خود را تا ۱.۸۱ درصد گران کند.»
به این ترتیب محصولات سایپا بی کیفیت‌تر از ایران خودرو معرفی شدند و البته این مساله به مفهوم با‌کیفتی خودروهای ایران خودرو نیست بلکه تنها در مقایسه فنی بین این شرکت، ایران خودرو پیروز شده است.

البته جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در مرداد سال ۹۴ هم از نمره منفی پراید که با نامهای جدید ۱۳۱ و ۱۳۲ عرضه می شود، حکایت می کرد. سطح کیفی خودروها در ۹ معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «بدنه»، «رنگ»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «نفوذ آب» و «صداهای غیر‌عادی» در این بررسی مورد توجه قرار گرفته که بر طبق آن، در بخش تزئینات و مونتاژ، خودروهای MVM110 و سایپا X131 پارس‌خودرو بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در بخش بدنه نیز خودروهای سایپا X131 و سایپا X132 بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند و این در شرایطی است که میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به ماه قبل روند صعودی ۹.۹ درصدی را به خود می‌بیند. در نهایت اما در بخش عیوب فنی و عملکردی نیز، خودروهای سایپا X132 و سایپا X131بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص دادند و از طرفی در مجموع۱۷.۲ درصد از میانگین کیفی خودروها در این بخش کاسته شد.

منبع : پراید 

  • ۹۵/۰۸/۰۵
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی