دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

نکات ظاهری پژو پارس ال ایکس :

اگر به اتوموبیل پژو پارس در نسخه های ال ایکس و مدل سال بنگریم در ظاهر این دو خودرو تفاوتی بارز پیدا نمی کنیم .

اما باز با این حال اگر بخواهیم مواردی را که در ظاهر ال ایکس وجود دارد و آن خودرو را از سایر خودروهای پژو پارس مشخص می کند بیابیم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم :

  1. داشتن آنتن کوتاه بر روی سقف که به آنتن اکتیو مشهور می باشد

۲٫داشتن رینگ های اسپرت پنج پره دو شاخه

۳٫نوشته LX در زیر راهنمای روی گلگیر سمت راننده و ۱٫۶i در سمت مقابل

در نمای روبرو همچنان قلاب مربوط به بکسل کردن خودرو در گوشه سپر جلو ، جلب توجه می کند که تا حد زیادی به عنوان نقطه ضعفی از نظر زیبایی شناسی به نظر می آید.در نمای جانی از ارتفاع بلند و فضای داخلی خالی گلگیرها که بگذریم، آینه های جانبی مجهز به راهنما جلب توجه می کنند که از طراحی ظاهری مناسبی برخوردارند.چراغ های عقب با گونه معمولی تفاوتی ندارند و چهار حسگر فاصله سنج بر روی سپر عقب ،برجسته تر از سایر خودروهای مدرن به نظر می رسند.که این مورد نیز بر روی سادگی و زیبایی نمای عقب تاثیر مثبتی ندارد.

بررسی مشخصات پیشرانه :

پیشرانه tu5 با حجم دقیق ۱۵۸۷cc به عنوان پیشرانه ۱٫۶ لیتری شناخته می شود و مجهز به دو میل سوپاپ در بالا (dual-overhead-camshaft) است که در اصطلاح DOHC خوانده می شود.انفجار مخلوط سوخت در فضای احتراق ماوراء چهار پیستون به قطر ۷۸٫۵ و کورس ۸۲ میلیمتر ، حداکثر قدرتی برابر با ۱۰۸ اسب بخار (۵۶۰۰ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۴۲ نیوتن متر(۴۰۰۰ دور در دقیقه) را برای این پیشرانه با بلوک چدنی به ارمغان می آورند.TU5 یکی از پیشرانه های شناخته شده گروه پژو سیتروئن به حساب می آید که برای قدرت بخشیدن به سری محصولات کوچک و متوسط این خودروسازان در نظر گرفته شده است و در واقع به نسل قبلی پیشرانه های کم حجم و کم مصرف تعلق دارد.چرا که آخرین نسل از چنین پیشرانه هایی، در راستای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان از روش تزریق مستقیم سوخت،سامانه استارت استاپ و توربوچارجر بهره می گیرند.با این وجود تکنولوژی چهار سوپاپ برای هر سیلندر TU5 در مقایسه با دو سوپاپ برای هر سیلندر در پیشرانه ۱٫۸ لیتری XU7JP/L3 مزیت های فراوانی را برای TU5به ارمغان آورده است که از میان آن ها می توان به مصرف سوخت کمتر،تنفس بهتر و دور گرفتن سریعتر پیشرانه اشاره کرد.بر اساس اطلاعات ایران خودرو، حداکثر گشتاور ۱۴۸ نیوتن متری XU7/L3 نسبت به TU5 در دور کمتری حاصل می شود (۳۵۰۰ RPM) اما در مقابل دور گرفتن سریعتر TU5 تا حد زیادی این اختلاف را جبران می کند.از سوی دیگر حداکثر توان ۹۷ اسب بخاری XU7 در سرعت دورانی ۶۰۰۰ دور بر دقیقه راهی چرخ ها می شود که بار دیگر کفه ترازو را به نفع TU5(108 اسب بخار در (۵۶۰۰ RPM حرکت می دهد.البته شاید در رانندگی روزمره، ۱۰ اسب بخار توان بیشتر، چندان به چشمگیر نباشد، چرا که مجموع وزن TU5 به دلیل بهره مندی از بلوک سیلندر چدنی ، نسبت به XU7 با بلوک آلومینیومی بیشتر است.

همانطور که می دانید، وزن تاثیر غیر قابل انکاری بر توانایی شتاب گیری دارد و بر اساس اطلاعات مندرج در سایت ایران خودرو، پارس LX با پیشرانه TU5 در حدود ۵۰ کیلوگرم از پارس سال با پیشرانه قدیمی (XU7/L3) سنگین تر است.با تمام این اوصاف قابلیت شتاب گیری پارس LX در مقایسه با مدل معمولی (سال) چگونه خواهد بود؟۱۳٫۲ ثانیه برای دست یابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حال سکون برای مدل LX در مقابل ۱۱ ثانیه برای مدل سال،با وجود آنکه این ارقام در سایت ایران خودرو درج شده اند، به نظر می رسد پارس LX در دنیای واقعی اختلاف چندانی با مدل سال نداشته باشد و حتی بتواند در زمان کمتری به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.البته باید توجه داشت که در این میان ، مهارت راننده و نوع سوخت نیز نقش پر رنگی ایفا می کنند.چرا که پیشرانه XU7/L3 با نسبت تراکم ۹٫۳ به یک، با بنزین معمولی نیز سازگار است اما در مقابل، TU5 به لطف نسبت تراکم بالای خود (۱۰٫۵ به یک) برای عرضه حداکثر توانایی ها به بنزین اکتان بالا (سوپر) نیازمند است.همین مسئله تا حدی بر روی بعد اقتصادی نگهداری از دو خودرو نیز تاثیر گذار خواهد بود.چرا که بر روی کاغذ پارس LX با مصرف ۷٫۵ لیتر سوخت در سیکل ترکیبی، بسیار اقتصادی تر از مدل سال با مصرف ۹٫۱ لیتر بنزین در وضعیت مشابه به نظر می رسد اما باید اختلاف قیمت بنزین سوپر و معمولی نیز در هزینه بنزین مصرفی لحاظ شود.

 منبع : پژو پارس

  • ۹۵/۰۸/۰۳
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی