یکی از بزرگ ترین SUV های کمپانی هیوندا اتوموبیل وراکروز می باشد . نام دیگر هیوندا وراکروز IX55 می باشد .
این خودرو موفق گشته است در ایران بازار خوبی را برای خود به دست آورد و حتی ازکیا موهاوی هم جلو بزند البته کیا موهاوی در حال حاضر تولید نمی شود .
این خودرو دارای امکانات بیشتری نسبت به اتوموبیل موهاوی می باشد پس خیلی هم بعید نبود که قادر باشد از این خودرو هم جلو بزند
در ناحیه جلو این اتوموبیل یک مه شکن وجود دارد که در قسمت پایین سپر جای گرفته است
جلوپنجره کاملاً با ظاهر جلو جور درآمده و این یکی از شگردهای هیونداست. درکل نمای جلوی این خودرو کاملاً پویا و دلپذیر است. البته همه در نگاه اول به این موضوع پی میبرند که در سپر این خودرو فوقالعاده زیاد پلاستیک به کار برده شده است. ظاهر این خودرو در نمای جلو همهپسند است و با سلیقهٔ بیشتر ما ایرانیها جور در میآید.
از نیمرخ جانبی به این خودرو نگاه میکنیم. این خودرو رینگهایی دارد که اندازهٔ آن متوسط بوده و کاملاً با بدنهٔ خودرو جور درمیآید. از پهلو هم وقتی به آن نگاه میکنیم پلاستیکهای زیادی دور آن را فرا گرفته که از خودرویی ۲۰۰ میلیون تومانی بعید است.
عقب این خودرو هم مانند جلو از فرم خوبی برخوردار است و کاملاً همهٔ سلیقهها با آن میخواند. ۲ اگزوزی که در قسمت پایینی عقب خودرو قرار دارد ظاهر خوبی دارند. فرم چراغها هم به نظر من عالی است.
به داخل خودرو میرویم. کیفیت ادوات راضیکننده است. همچنین این خودرو با امکاناتی از قبیل حافظه صندلی، گرمکن صندلی، تهویه اتوماتیک، درب برقی صندوق عقب و محفظه خنککننده ارائه می شود.
ماشین را استارت میزنیم و صدای غرش موتور را میشنویم. تنها در زمان استارت زدن کمی صدای موتور به گوش میرسد. ماشین راه میافتد دنده اتوماتیک آن کاملاً بهموقع تعویض میشود. البته این دنده تیپ ترونیک ۶ سرعته، واقعاً جعبه دندهای عالی برای هیونداست. از نظر صاحب این خودرو کیفیت فرمان به طور محسوسی پایین است. طوری که پس از اینکه شما مسافتی از تهران تا مشهد را طی کنید. دستتان کاملاً عرق کرده و فرمان کاملاً ساییده شده است. خرید محافظ عرقگیر برای این فرمان لازم است. این خودرو کاملاً به صورتی نرم از چالههای آسفالت نهچندان خوب ایران میگذرد. (این تست در یکی از شهرکهای خلوت تهران انجام شده است). به گفتهٔ صاحب خودرو این مدل تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت حس خوبی را به راننده القا میکند. ولی از سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به بعد حس ناامنی به راننده دست میدهد.
این خودرو فضایی ۷ نفره دارد که روکش چرم صندلیهای آن کاملاً معمولی است و انتظار بیشتری از چرم صندلی یک خودرو ۲۰۰ میلیونی میرود.
پیشرانه شش سیلندر وراکروز با حجم ۳۷۷۸ سیسی قادر به تولید ۲۶۰ اسب بخار نیرو در دور موتور ۶۰۰۰ و ۳۴۸ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۴۵۰۰ میباشد. مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو را میتوان از معایب آن دانست. مصرف سوخت در شهر ۱۲٫۴ و در بزرگراه ۷٫۶ و به صورت ترکیبی ۹٫۴ لیتر اعلام شده که به سهمیهبندی بنزین ایران اصلاً جور در نمیآید و در مورد این خودروی تست شده به ۱۰ لیتر در صد کیلومتر نیز میرسید. میزان CO2 تولیدی نیز در هر کیلومتر ۲۴۹ گرم است که رقم نسبتاً بالایی میباشد.
شتاب صفر تا صد این خودروی ۲۲۶۱ کیلویی ۱۰٫۴ ثانیه و نهایت سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میباشد. تولید وراکروز در سال ۲۰۱۲ متوقف شد و نسخه هفت نفره سانتافه جدید، جانشین آن شد.
منبع : هیوندا
- ۹۵/۰۷/۲۲