دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

اگر بخواهیم یک شباهت بین اتوموبیل پژو ۴۰۵ با تلفن همراه گلکسی نوت ۷ پیدا نماییم به راحتی یک وجه شباهت بین این دو پیدا می کنیم! و آن هم آتش گرفتن هر دو این ها می باشد ! در سال ۸۳ خبر آتش گرفتن اتوموبیل پژو ۴۰۵ به گوش هایمان رسید و این روزها هم خبر آتش گرفتن گوشی همراه گلکسی نوت ۷ همه جا پر شده است .

گوشی نوت ۷ یک موبایل بسیار زیبا می باشد و کلی هم طرفدار داشت به حدی که در عرض یک روز تعداد ۲ونیم میلیون دستگاه از این موبایل به فروش رفت اما با خبر منفجر شدن چند نمونه از این گوشی همه چیز به کلی تغییر کرد و مدیر عامل شرکت سامسونگ با جمع و آوری این گوشی ها و همچنین معذرت خواهی سعی در جبران داشت اما در بازار رقابتی این روزها حتی کوچکترین اشتباه هم قابل بخشش نمی باشد

احتمالا ماجرای آتش گرفتن پژو ۴۰۵ هم یادتان هست. می‌گفتند ایراد از سیستم سوخت‌رسانی خودرو بوده اما به هر حال تولیدکننده این خودروها خیلی دیر به فکر صدور یک فراخوان ساده افتاد و پس از فراخوان هم کار مهمی برای نجات جان مردم انجام نشد.

سال ۸۳ بود که ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ بر سر زبان‌ها افتاد، پژو ۴۰۵ های ساخت نیمه دوم سال ۸۳ برای تعویض قطعه فراخوانده شدند اما آتش‌سوزی‌ها متوقف نشدند. سال ۸۳ مردم جان سالم به در بردند اما پژو ۴۰۵ همچنان تولید می‌شد. آتش‌سوزی‌ها مساله چند روز و چند ماه نبودند. وقایع سال ۸۳ در سال ۸۴ هم ادامه پیدا کردند ولی این بار یک تفاوت اساسی وجود داشت. خسارت‌های جانی بر خسارت‌های مالی افزوده شدند و خبر تلفات جانی در رسانه‌ها پخش شد. اگر فکر می‌کنید خسارت‌های مالی و خطرات ایجاد شده در سال ۸۳ و خسارت‌های جانی در سال ۸۴ باعث شدند بلاخره یک فکر اساسی برای پژو ۴۰۵‌ها شود حسابی اشتباه می‌کنید.

طبق آمار پلیس راه در سال ۱۳۸۵ طی ۵ماه نخست این سال ۶۰ مورد آتش‌سوزی در خودروی ۴۰۵ اتفاق افتاد و ۱۲۴ نفر در اثر این آتش‌سوزی‌‌ها جان خود را از دست دادند. ۱۲۴ نفر!

ایران خودرو که تا آن زمان واکنشی نداشت بلاخره مجبور به واکنش شد. یک عذرخواهی اساسی مثل مدیرعامل‌های ژاپنی که جلوی جمعیت خم و راست می‌شوند همراه با استعفای مدیر عامل و از رده خارج کردن پژو۴۰۵ ؟ طبیعتا نه! ایران خودرو ماجرای خسارت جانی را کلا تکذیب کرد.

افراد دیگری وارد ماجرا شدند و نهایتا گفته شد بیان آمار آتش‌سوزی‌ها به مصلحت صنعت خودروی کشور نیست. تابستان گرم سال ۱۳۸۵ با همه آتش‌سوزی‌هایش به پایان رسید. سکوت دوباره حکمفرما شده بود تا پاییز رسید و یک ۴۰۵ دیگر بعد از تصادف طعمه حریق شد؛ ۵ نفر جان خود را از دست دادند. دو پژوی دیگر هفته‌های بعد پس از تصادف به سرعت آتش گرفتند و در آن حوادث هم ۱۰ نفر جان سپردند.

سخت است که این چنین جان آدم‌ها را در قالب اعداد بیان کنم. ولی آدم‌ها همین قدر ساده و اسف‌انگیز جان‌شان را از دست دادند. البته ایران خودرو بعد از این حوادث اعلام کرد که آتش‌سوزی‌ها مربوط به نقص پژو نیست و دلیل آن شدت تصادفات بوده است…

احتمالا ادامه دادن قصه ۴۰۵‌ها و بیان رقم جان باخته‌ها کافی باشد. به هر حال یک‌جای دنیا، خراب شدن یک فبلت، شرکت سامسونگ را به چنین واکنش‌هایی واداشته و یک جای دیگر هم کشته شدن ۱۲۴ نفر فقط طی ۵ ماه باعث می‌شود شرکت سازنده موضوع را تکذیب کند و به تولید‌ ادامه دهد. سوال اینجاست که چرا؟ این همه تفاوت از کجا آمده؟

منبع : پژو 405

  • ۹۵/۰۷/۱۸
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی