دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

دستگیره

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

بر اساس نوشته مجله خبری لحظه نما :

دومین خودروی ملی اتوموبیل تیبا می باشد . این خودرو از زمانی که به بازارها وارد شده است طرفدارانی را به خود جلب کرده است . بیشتر کسانی که پول زیادی ندارند و از طرف دیگر هم از چهره یکنواخت پراید هم به ستوه آمده اند به دنبال این خودرو می آیند بعداز ارایه این اتوموبیل نسخه هاچ بک آن هم به بازار وارد شده است که تفاوت زیادی با هاچ بک آن ندارد و فقط در ناحیه پشت دچار تغییراتی شده است حتی فرم شیشه های جانبی عقب نیز با مدل صندوقدار یکی است. کیفیت رنگ بدنه پایین است و با توجه به قیمت نزدیک به ۳۰ میلیونی این خودرو انتظار می رود به بعضی جزییات در مونتاژ قطعات بدنه توجه بیشتری شود. طراحی شیشه عقب، مه شکن وسط سپر عقب و چراغ سوم ترمز بالای شیشه عقب با پژو 206 هاچ بک بی شباهت نیست. چرخ های تیبا سایز کوچکی دارند و علاوه بر لطمه به زیبایی خودرو، پایداری آن را در پیچ ها احساس عدم پایداری و تعادل در پیچ ها بیشتر احساس می شود. اما سایپا به تازگی تیبا را با رینگ های آلومینیومی اسپرت به فروش می رساند، تا حداقل از نظر ظاهری کمی جذابیت داشته باشد.

 

پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تیبا هاچ بک با پیشرانه مدل سدان تفاوتی ندارد. این پیشرانه با همکاری شرکت مگاموتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن و بر اساس پیشرانه پراید ساخته شده است. پیشرانه تیبا از پراید قدرتمند تر است و می تواند 78 اسب بخار قدرت تولید کند، که برای ابعاد و وزن این خودرو، نوع کاربری ان در شهر و قیمت آن نسبتا مناسب به نظر می رسد.

کشش و شتاب اولیه تایبا نسبت به پراید بهتر است. توان پیشرانه تفاوت چندانی با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ندارد و با وزن کمتر، تیبا 2 هاچ بک شناب دلچسب تری از پژو 206 تیپ ۲ دارد. هنگام شروع حرکت، خودرو با لرزش قابل توجهی به راه می افتد. عملکرد سیستم تعلیق و کمک فنرها نسبت به پراید نرم تر است. البته در نمونه هاچ بک صداهای اضافی که از عقب خودرو شنیده می شوند، به مراتب از مدل سد ان بیشتر است. فرمان هیدرولیک تیبا نرم و گیج است و همین عامل باعث شده تا در سرعتهای بالا قبل از تعویض ناگهانی لاین به همه چیز خوب فکر کنید! این ناپایداری با تایرهای نازک تشدید می شود. البته در سرعتهای پایین می توان روی آن حساب باز کرد. یکی از مهمترین مشکلات فنی تیبا را باید در ترمزهای ان جست و جو کرد. ترمزهایی که علاوه بر قدرت عملکرد پایین، از همان ابتدا دچار مشکل تابیدگی شده و لرزش فرمان در سرعتهای بالا را با خود به ارمغان می آورند.

طراحی کابین تیبا هاچ بک با مدل سدان تفاوتی ندارد. حتی فضای صندلیهای عقب نیز در این مدل تغییری نکرده و تنها از فضای صندوق باران کاسته شده است.

پلاستیک های خشک و بی کیفیت سراسر کابین را فرا گرفته اند و با وجود کیفیت مونتاژ پایین، خیلی زود به سرو صدا می افتند. با توجه به تفاوت قیمتی مدل هاچ بک با نمونه صندوقدار، بهتر بود رنگ بندی کابین تیره تر شود تا جوان ترها رغبت بیشتری برای خرید آن نشان دهند. تیبا به یک عدد ایربگ مجهز شده است و تا حدودی ایمنی راننده را تامین می کند. اما در مدل های ساده، از امکانات ابتدایی نظیر تنظیم برقی آینه ها بی بهره است. دید آینه های جانبی به لطف اندازه نسبتا بزرگ شان مناسب است و دید قسمت عقب در مدل هاچ بک، به مراتب بهتر از مدل سدان به نظر می رسد.

 

پیشنهاد نهایی
تیبا 2 هاچ بک از جمله خودروهای ارزان به حساب می آید. انتظار کیفیت بالا نباید داشته باشید، کمی از پراید بهتر و از ریو پایین تر است. با این بودجه می توانید 206 کارکرده خریداری کنید. اما اگر طالب خودروی صفر کیلو متر و هاچ بک به جز ژراید هستید، چاره دیگری جز انتخاب تیبا 2 ندارید!

راحتی و امکانات 2 ستاره

کیفیت و استهلاک 2 ستاره

خدمات پس از فروش 4 ستاره

ارزش درمقابل قیمت 4 ستاره

امتیاز نهایی  3 ستاره

رقبای داخلی و خارجی:
Jac j3 (tojoy)

MVM 315H

Peugeot 206

نکات مثبت
1.طراحی ارتقا یافته ظاهری
2.مصرف سوخت کم
3. گستردگی خدمات پس از فروش

نکات منفی
1. ابعاد کوچک رینگ و لاستیک
2. کیفیت نه چندان خوب داخل کابین.

امکانات و تجهیزات
ABS
1 ایربگ
شیشه های برقی جلو

حدود قیمت در بازار ایران (نو) مدل 95، 27 میلیون تومان

حدود قیمت در بازار ایران (بازکرده) از 23 میلیون تومان به بالا

مشخصات فنی تیبا 2 هاچ بک
کلاس خودرو: سدان کوچک شهری

گیرباکس: 5 دنده دستی

محور متحرک: دیفرانسیل جلو

تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ 4 خطی / 16

حجم موتور (سی سی) : 1503

قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه: 87.5/ 5300

گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه) 126/4000

توان وزنی مخصوص (اسب بخار بر تن): 84

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت):175

شتاب صفر تا 100 (ثانیه) : 13

وزن خالص (کیلوگرم): 1035

مشخصات تایر: 175/70R13

حجم مخزن سوخت (لیتر): 41

منبع : تیبا 

  • ۹۵/۰۷/۱۷
  • mandmse mandmse

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی