طبق نوشته روزنامه دنیای اقتصاد :
اتوموبیل سازان داخلی ما در شرایطی در شرف حذف نمودن اتوموبیل های پرفروش خود هستند که هنوز هیچ گونه جانشینی برای این خودرو هایشان طرای نکرده اند و این خیلی برای بازار ممکن است خطرناک باشد و تعادل بازار را برهم زند
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته دو اتوموبیل که محصول دو کمپانی غول آسا می باشند از چرخه تولید حذف گردد و این ینی اینکه بعد از دو یا سه دهه تولید شدن دیگر تولید نخواهند شد این قضیه مقدمه ای می باشد برای اینکه دیگر کم کم همه خودروهایی که قدیمی شده اند از چرخه تولید خارج گردند
فکر حذف خودروهای قدیمی اما پس از توافق هستهای در ذهن خودروسازان شکل گرفت، چه آنکه از یک سو امکان ارتباط با خودروسازان بزرگ دنیا فراهم آمد و از سوی دیگر توقع مشتریان نیز (با توجه به ممکن شدن مذاکره با خارجیها و تولید محصولات جدید) بالا رفت.بهعبارت بهتر، وقتی قفلهای تحریم در آستانه باز شدن قرار گرفت، خودروسازان نیز به هوای همکاری با شرکتهای خودروساز معتبر دنیا و تولید محصولات جدید، به فکر حذف مدلهای قدیمی افتادند. جاده مخصوصیها حتی اگر خودشان نیز نمیخواستند، در اثر فشار افکار عمومی، چارهای جز اعلام برنامه حذف محصولات قدیمی نداشتند زیرا با توجه به توافق هستهای، مشتریان چشم به تولید محصولات جدید و جایگزینی آنها با مدلهای قدیمی دوخته بودند.
طی چند سال گذشته و با وجود انتقاد از تولید محصولات قدیمی، خودروسازان همواره با استناد به مسائلی مانند تحریم، از زیر بار کنار گذاشتن این خودروها، شانه خالی میکردند، اما توافق هسته ای، این بهانه را از آنها گرفت. در نتیجه پس از آنکه تحریمها در آستانه لغو قرار گرفته و امکان حضور شرکتهای خارجی در کشور فراهم آمد، خودروسازان نیز بهجد از حذف محصولات قدیمی خود صحبت بهمیان آورند. این در شرایطی است که خودروهای نامزد حضور در بازار ایران، به لحاظ قیمتی نمیتوانند جایگزین محصولاتی مانندپراید و پژو ۴۰۵ باشند.
طبق برنامه قرار است پژو ۴۰۵ تا آخر سال ۹۶ و پراید نیز تا سال ۹۷ از خط تولید خارج شوند و سایر محصولات قدیمی نیز به تدریج در نوبت حذف قرار بگیرند. با این حال جاده مخصوصیها هنوز جانشین رسمی برای این خودروها بهخصوص پراید و پژو ۴۰۵ که پرفروشترینهای بازار بهشمار میروند، معرفی نکردهاند.
ویژگی خاص پراید و پژو ۴۰۵، قیمت نسبتا مناسب آنها (با توجه به شرایط بازار) است، از همین رو هم تیراژ آنها بیش از سایر خودروهای تولید داخل است و هم فروش شان. در واقع آنچه مشتریان را جذب این خودروها کرده، قیمت نسبتا مناسب با وجود کیفیت نه چندان بالای آنها است. با این حساب، حذف بدون برنامه جایگزین خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵، عملا شاید دست خیلیها را از بازار خودرو کشور کوتاه کند. بهعنوان مثال، در صورت حذف پراید (بهعنوان ارزانترین خودرو کشور) کف قیمتی بازار به بیش از ۲۴ میلیون تومان خواهد رسید و این موضوع سبب میشود برخی مشتریان نتوانند صاحب خودرو شوند. در این شرایط، اگر قرار است پراید از رده تولید خارج و جایگزینی برای آن معرفی نشود، نه تنها مشتریان، بلکه سایپا و پارس خودرو نیز بهعنوان تولیدکنندگان این محصول متضرر خواهند شد. در حال حاضر پراید، پرتیراژترین خودرو ساپیا است و حذف بدون جایگزین آن، بهشدت پایههای این شرکت تولیدی را خواهد لرزاند. از سوی دیگر، با رفتن پراید و عدم تعیین جایگزین برای آن، بخش بزرگی از بازار خودرو کشور نیز با چالش مواجه خواهد شد و خرید خودرو برای بسیاری از مشتریان سختتر از قبل میشود.
منبع : پژو 405
- ۹۵/۰۷/۰۸